tisdag 20 februari 2018

Skor – Den eviga gåtan

I och med att löpningen kommit igång och på ett mer kontinuerligt vis upptäcker jag hur konfunderad jag kan bli över att hitta bra skor. På tidigare utmaningar har Merrell varit fenomenala och är väldigt bra vid löpning på asfalt och lättare stigar. Merrells skor är fortfarande mina favoriter, men nu när min löpning nästintill är uteslutande på skogsstigar och i obanad terräng har jag svårt att hitta skor som känns bra. I och med utmaningarna och all den distans som jag utforskat har mina fötter blivit både starkare och aningen bredare. Detta göra att jag verkligen uppskattar löparskor med en lite bredare tåbox och gärna utan drop.
Till min stora nackdel (och kanske en stor fördel) är att det finns en uppsjö av terrängskor att välja mellan, det både underlättar och gör det hela lite mer komplicerat. Ibland när jag tittar på min skohylla kan jag inte låta bli att förundras över antalet löparskor kontra antalet civila skor, likväl har jag bekymmer med att hitta rätt skor. För tillfället cirkulerar jag mellan tre till fem par löparskor och så snart jag har råd kommer jag förmodligen att utöka med ett nytt par Merrell flex samt kanske ytterligare ett par eller två av Bare access modellen (helt klart mina favoriter ”on road”).
Om det snöar eller har snöat brukar jag snöra på mig mina Icebug – Aurora Buggrip som jag både gillar och inte gillar. De har en fantastisk känsla i sig när det kommer till löpsteg, och ger ett riktigt bra grepp på ishalt underlag, men dess klumpighet samt den trånga tåboxen gör att jag både längtar och fruktar efter att använda dem. Inledningsvis i ett löppass är det riktigt roligt men jag uppskattar inga längre löpningar i dem då jag mina fötter är lite för breda. 
När det inte är halt eller isigt har hittat tillbaka till mina Inov 8 – Talon 212 som jag tidigare inte uppskattat speciellt mycket. Men jag inser att ju mer jag springer i dem, desto roligare har jag och ju mer jag lär mig att våga lita på skorna och greppet dess roligare blir löpningen. Nackdelen med Inov 8 – Talon 212 är (enligt mig) att jag även där upplever en trång tåbox, och det är nog den enda nackdelen jag upplever med skorna nu när jag kunnat vänja in mig lite i dem och ge dem lite mera tillit.
Ett annat par skor som jag växlar mellan är Inov Terraclaw 220, som jag fick testa för första gången i somras när jag lånade Malins gamla favoriter. Mina egna skor skiljer sig lite från den modellen på både gott och ont, greppet på sulan är lite kraftigare och tåboxen är fenomenal när mina fötter verkligen får den plats de vill ha i skorna. Stundtals känns det nästan som att springa barfota vilket kan kännas väldigt skönt, men den stora nackdelen är att skorna saknar stabilitet där jag önskar stabilitet. Tyget eller det material som skorna är tillverkade i är tämligen ostabilt vilket gör att hela skon känns lite instabil vilket kanske är en sak att vänja in sig med.
Mitt tredje par skor som jag just nu cirkulerar med är mina Salomon S-lab (får erkänna att jag inte riktigt har koll på det korrekta namnet på skon) vilket är ett par skor som också har sina för- respektive nackdelar. Fördelen är att greppet är grymt och att de torkar snabbt och är relativt roliga att springa i. Nackdelen som jag upplever är framförallt hälpartiet på skon som är lite för högt (numera bortskuret) och som för mig känns som att skon skaver in i hälen, samt har jag bytt ut skosnörena och tagit bort hälförstärkningen. Med andra ord mina mest demolerade skor och test-skor eftersom jag provar att modifiera dem efter mitt eget tänkande.
Det fjärde paret skor är mina New Balance skor som också är ett asfaltsalternativ, dock med för mycket dämpning för mig och även dessa skorna har jag experimenterat lite med. New Balance skorna har jag inte använt så mycket i löpning eftersom jag inte riktigt känner mig bekväm med känslan i dem. Jag använde dock (i princip) samma modell under utmaningen år 2016 och det paret skor kändes bättre i storlek än vad mitt nuvarande par gör, en annan nackdel jag upptäckt är att sulan slits väldigt fort på dessa skor.
Nåväl när det är dags för nya skor står Merrells skor kvar på topplacering på min önskelista. Både flex och bare acess är och förblir mina favoriter ett tag till, men jag önskar verkligen att jag snart kan hitta mina ”favoriter” även till terrängskor. Med andra ord fortsätter jakten på skor…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar