lördag 29 december 2018

On the run

Jag vaknade oväntat tidigt i morse vilket resulterade i att jag snörade på mig löparskorna och gav mig ut på bygdens grusvägar. Första löpningen för min del sedan Tjörnarparen avklarades i början på december och dagens löpning blev i ett stilla lunkande och i ett totalt mörker som infiltrerades av ett regndis och lite röda lampor här och där. Jag har inte varit ute och sprungit de senaste veckorna även om jag tänkt på löpning och utmaningar så gott som varje dag (och en del nätter). Min vänstra fot tog lite väl mycket stryk av all lera som infann sig på Tjörnarparen vilket gjort att jag valt att inte ge mig ut i löparskorna förens smärtan är bortblåst. Nu blev det inte riktigt så, men dagens löpning erbjöd en tämligen låg smärtfrekvens och med ett lugnt vobblande tempo kändes det som en bra start på dagen. Gårdagen bjöd på en spännande filmvisning på Grand hotell i Mölle där Kullamannen visade filmer från årets Kullamannen tävling. Jag får erkänna att inspirationen som infann sig utav filmerna kan ha bidragit till morgonens löprunda. Tänk, snart ett nytt år och snart nog även ett nytt Kullamannen att se fram emot och därtill ett år med fler utmaningar. 
Nytt år brukar för mig inkludera sammanställningar av tidigare års resultat i distans och tider för att sätta nya mål inför kommande år. Dock känns det annorlunda inför kommande år 2019, dels kan jag inte avrunda året med ett Sylvesterlopp i Helsingborg som jag de senaste åren har lyckats få till en smärre tradition, och dels känns det som att år 2019 kan vara ett år med de bästa förutsättningarna på länge. Förutsättningar som kan bidra till att förverkliga grunden till några av mina långsiktiga visioner och målsättningar, och förutsättningar som kan göra det som för mig känns omöjligt till att bli just möjligt. År 2019 kommer förhoppningsvis erbjuda inte bara en men kanske två eller tre nya utmaningar som samtliga blir en del av min egen förberedelse inför kommande Kullamannen och inför fler oanade lopp (Tjörnarparen var i allra högsta grad oanad). Mina målsättningar inför kommande år ser således lite annorlunda ut i jämförelse med tidigare år, därtill har jag nu förutsättningar (både ekonomiskt och tid) till att ägna mig åt förberedelse och testande av utrustning (vilket jag inför tidigare utmaningar inte riktigt ägnat någon större tankeverksamhet åt).
I pannlampans sken känns det nästan som att den vita mossan på träden får en reflexliknande funktion, jag får erkänna att jag är väldigt svag för tidiga morgonlöpningar och för att utforska lite nya grusvägar. På morgonens runda provade jag att variera mitt vägval i syfte att undvika att springa på skogens alla dovhjortar. Lyckligtvis mötte jag endast två och jag lyckades nog skramla tillräckligt mycket för att de skulle lunka iväg utan att bli skrämda. Nackdelen med dagens runda är att den blev något kortare än vad jag väntat mig, nästan en kilometer kortare vilket gör att jag får öka på kommande dagars distanser. När det nu återstår cirka två dagar till det nya året blir min korta målsättning att lyckats runda av året med en rund och jämn siffra i årets löparstatistik. Min förhoppning är att kunna uppdatera bloggen mer intensivt (kanske en gång i veckan varje fall) under kommande fyra månader. I syfte att lyckats skapa struktur i mina förberedelser inför kommande utmaningar. Utrustningen kommer jag fin justera under dessa månader samt även göra testlöpningar som kommer inkludera en del av de utmaningar jag hade som mål att utforska i år (vilket livet i allmänhet satte stopp för). Utöver det hoppas jag kunna logga in och strukturera upp all den träning (både mental och fysisk) som tar en början redan i kommande vecka och som jag hoppas kunna göra skillnad i upplevelsen av en utmaning eller två. Men mer om det i framtida inlägg... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar