fredag 1 juli 2016

Dag 48 - Myrornas krig

Ibland kan jag inte låta bli att förundras över var alla myror kommer ifrån. I natt fick jag sätta en papperstuss vid dragkedjan för att myrorna inte skulle kunna krypa in i tältet. När jag vaknade kryllade tältets utsida av myror och tältet packades ner i rekord fart (ännu ett person bästa). Myror precis överallt och med en stigande panik lyckades jag nå vägen samtidigt som regnet öser ner. Idag är det verkligen en märklig start på dagen. Jag blir förvånad över alla myror eftersom jag inte sett någon myrstack, varken igår kväll eller nu på morgonen. Men väl uppe på vägen går det ganska bra att avverka distans, längs med vägen blir jag jagad av mina supportrar i form av kor, hästar och flugor. Jag hittar också resans största myrstack som nästan är lika hög som jag.
 
Morgonstund har för mig allt oftare något trevligt att erbjuda och idag (bortsett från myrorna)  var inget undantag. Tidigt såg jag ett rådjur med två kid, därtill vråkar och efter en kort stund hör jag ett prasslande i vägkanten. Jag tänker per automatik att det är ett rådjur men när prasslandet övergår till ett vildsvins skrik får adrenalinet en rejäl höjning till skyarna. Att möta vildsvin med mindre än fem meters avstånd är lite väl mycket utmaning för min del, i alla fall innan morgonkaffet. Men efter en stund når jag Hässleholm via väg 117 som bjöd på regnskurar underifrån då lastbilar och bussars hjul stänker upp regnet underifrån. Jag kan inte annat än att skratta åt eländet och det roar både en busschaufför och flertalet lastbilschaufförer. I Hässleholm hittar jag Statoil och får äntligen lite kaffe och frukost innan jag går vidare söderut mot Sösdala. 
(Don Quijote "wanna be" och väderkvarnar... 1 -0 till Göran min ädla springare)
I skrivandets stund sitter jag på Hardy's i Höör och beräknas gå en liten stund till innan det blir kväll även för mig. Regnet vräker ner på utsidan men stundtals blir det uppehåll. Dagens distans är okänd men så som det ser ut nu kommer jag eventuellt att nå Smygehuk på söndag förmiddag. En rätt häftig känsla börjar infinna sig, Sveriges längd är snart avklarad och det ska bli spännande att se hur många kilometrar det slutar på. Men det är dags att vandra vidare, hoppas kunna uppdatera bättre kommande dagar för nu är det verkligen nära.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar