onsdag 27 juli 2016

En tanke blir till handling

Tanken på att genomföra en utmaning har för min egen del funnits väldigt länge, i princip sedan barnsben på ett eller annat sätt. Inspirationen har funnits bland böcker och i farfars berättelser men det är först år 2014 efter att jag valde att bryta Kullamannens Ultra som en speciell tanke formades.
Efter ultra försöket hade jag erövrat ett nytt personbästa i distans på 30 kilometer och hade egentligen goda marginaler för att kunna ta mig till mål. Men min mentala styrka fanns inte och trots mitt personbästa i den terräng som Kullamannen erbjuder borde jag ha upplevt någon form av träningsvärk efteråt eller någon annan fysisk reaktion. När träningsvärken uteblev och därtill inget annat mer än en väldigt stor besvikelse infann sig, en besvikelse som kom att skapa nya tankar.
Jag fick sällskap av Mr Larsson de första 20 kilometrarna på ultran och för första gången fick jag upptäcka möjligheten att springa och kommunicera samtidigt. De som träffat Mr Larsson vet att han har en hel del godis i bagaget som tar sig uttryck i berättelser om utmaningar och äventyr som i alla fall jag själv aldrig skulle ha kunnat tänka tanken på att någon kan genomföra. På 20 kilometer finns det mycket tid att konversera och när jag sommaren 2014 efter ultra försöket och efter ett års studier inväntade svar från mina ansökningar till vidare studier infann sig fyra veckors ledighet. En ledighet som spenderades på gräsmattan med ett tiotal böcker och därtill en Sverigekarta.
Ledigheten kändes för mig i stora drag väldigt meningslös eftersom känslan av att göra något, vara kreativ eller bara hitta på något meningsfullt uteblev. Förvisso är det rätt skönt att kunna vila ut och bara vara ledig, men för mycket vila är inte direkt uppbyggande utan mer förslöande, i alla fall för min egen del. Men på gräsmattan föddes en tanke om att utforska Sverige i ett par löparskor dock inte riktigt på det sätt som jag nu genom fört min första utmaning på. Det var först efter Kullamannens Ultra år 2015 när jag bemästrat 66+ km därtill mött mörkret på Kullaberg som jag började känna en känsla av "vad gör jag nu?". Samma år hade jag genomfört en Svensk Klassiker utan nämnvärd träningsbakgrund, likaså ultran med knappt 40 mil insprungna i skorna. Över julen år 2015 fick jag låna Mr Larssons bok om Amerika löpningen vilket fick mig att komma ihåg sommaren på gräsmattan och Sverigekartan.
I kombination med andra böcker om långdistanslöpningar som jag samlat på mig sedan år 2014 började jag återfå ett intresse av Sverige, först ville jag veta hur långt Sverige är och kunde mer eller mindre bara hitta beskrivningar av fågelvägendistans. Efter att ha misslyckats i att hitta något tillfredställande svar började jag mäta distanser mellan alternativt tänkbara vägar. Vilken väg vore bäst att ta i förhållande till antalet dagar, trafikrytm, mat möjligheter etc. När jag väl fått en hum om vad som borde vara möjligt började jag se över mina verkliga möjligheter med tanke på tid, ekonomi och utrustning. Vad behöver jag egentligen ha med mig på min resa?
Min första tanke angående "hur" jag ville utforska Sverige i ett par löparskor har jag ännu inte införlivat, däremot har jag utforskat vad jag tror är den väg som är kortast att vandra genom Sverige och med det studerat Sveriges längd. Min första tanke har jag nu plockat fram för att studera den igen, för att kanske om än kanske införliva den i en ny utmaning. En utmaning som i så fall inbjuder en mycket längre distans och fler dagar på landsvägar alternativt även skogsstigar. Om jag lyckas få ihop antalet lediga dagar i kombination med min ekonomi kanske jag tidigare än väntat kan våga prova på nya utmaningar. En tanke födde således många andra tankar, men genom att våga tänka tanken och skapa sig möjligheten finns det inte så mycket mer kvar än att prova och med det ta chansen. Har jag väl tagit chansen kan jag inte förlora eftersom jag vågat prova något som jag tidigare bara kunnat tänka och drömma om. När väl chansen är tagen återstår det ett hårt slit i arbete, ett arbete som belönas i gudomliga vyer, magiska möten och en helt fantastisk upplevelse som är obeskrivligt mäktig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar