tisdag 19 juli 2016

Ett land och tjugo kronor

I skrivandets stund har jag påbörjat min första arbetsvecka som inkluderar att arbeta förmiddagar, att bemästra konsten att vänja in sig vid skiftarbete kräver förmodligen sin tid. Tröttheten är klart ett faktum men det som intresserar mig personligen mer är hur bra ben och fötter har anpassat sig till både arbetsdagar och arbetsskor. Eftersom min kropp under en längre tid har varit i ett nedbrytande stadie är jag lite konfunderad över hur mitt fysiska arbete kommer att inverka på den fysiska återhämtningen. Mentalt är jag fortfarande seg men kan inte längre misstänka att det beror på någon återhämtning snarare på att jag inte är van vid skiftarbete. Denna vecka erbjuder uppgång vid klockan 03:45 för att återvända till Höganäs vid cirka klockan 15:30. Vända på dygnet är relativt enkelt men att inte få i sig tillräckligt med kaffe innan arbetsdagens början är en mäktig känsla att hantera. Därtill inkludera bilkörning på cirka 80 km enkel resa gör det hela till en ganska spännande utmaning. 160 km per dag kör jag till mitt stundande arbete vilket borde tillsammans med Göran bli lite mer än tre dagars knallande på vägen. En veckas arbete motsvarar således 16 dagars på landsvägen ihop med Göran och jag får med det erkänna att längtan tillbaka till landsvägarna är stor.
I mån av tid och förhoppningsvis "pigg" tid hoppas jag kunna sammanställa vad min utmaning egentligen har kostat mig, bortsett från 52 dagar sett ur ett tidsperspektiv. Tid är något som varit en mycket viktig faktor under min utmaning, tiden att hinna fram i tid är både en stressfaktor men även en motivations trigger. Hinner jag till lanthandeln? Hinner jag fram innan pizzerian stänger? Hinner jag tanka mobilen på ström? Hinner jag till nästa tältplats innan mörkret kommer? Och framförallt den viktigaste tanken jag haft: Hinner jag fram till Kullens Fyr innan jag börjar att arbeta?
 
Tiden har således varit en otroligt viktigt kompanjon att förhålla mig till under min utmaning och likaså har det varit med min ekonomiska situation. Eftersom jag lämnade Karlstad med en budget i lägsta laget ska det bli mycket spännande att se vad jag kommer att få fram i en total kostnad för min utmaning. Dock fungerar jag och fnattematik tämligen dåligt tillsammans i kombination med trötthet, men jag hoppas inom kommande dagar ha fått ihop en sammanställning på vad allting har kostat. Även om jag redan nu misstänker att den största kostnaden faktiskt har varit min tid, en tid som är värt lite mer än tjugo kronor. Ett helt land ryms på tjugo kronor men dess innehåll är värt mycket mer än så...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar