söndag 4 februari 2018

I skrivandets stund…

Januari har passerat sitt slutskede och likaså mina reflektioner kring sommaren år 2017, på något sätt och vis känns det lägligt att börja blick lite framåt. Helgen som varit har delvis spenderats till strukturering av kommande vårtermin. Jag studerar återigen en termin på 60 högskolepoäng (Hp) vilket borde motsvara ett heltidsarbete i dubbelbemärkelse (30 hp = 40 h arbetsvecka), med lite strukturering och planering från min sida sett får jag nog erkänna att 60 Hp inte riktigt motsvarar 80h i veckan. Däremot med lite schemaläggning, planering och struktur kan jag denna vårtermin även få lite ordning på ett bokutkast eller till och med två?
Utöver detta finns även möjligheten till planering av: en eller till och med sex mindre utmaningar (antalet beror lite på hur jag känner när det första är utforskat) inför sommaren, samt kan jag börja fundera och finslipa på två eller tre lite större utmaningar. Dels funderar jag på att slutföra Sverige runt eftersom 2/3 av Sverige runt inte riktigt är Sverige runt, samt har jag ju ännu inte utforskat den västra punkten. Dels funderar jag på en större vandringsledsutmaning dock inte i Sverige, men den idén skulle kunna involveras i min andra stora tankefnurra. Dock är dessa idéer något som kommer att ta sin tid i anspråk för att kunna införlivas eftersom kostnaden är lite högre än för tidigare utmaningar. I väntan på att kunna ta mig råd till nya utmaningar får jag nöja mig med lite mindre utforskningar, men likväl kan jag alltid planera och strukturera nya utmaningar i väntan på möjligheten.
I min väntan kan jag spendera lite tid till att påbörja skrivandet av en bok eller två, vilket egentligen inte har något specifikt syfte mer än att jag kan samla ihop mina minnen, erfarenheter, lärdomar och härliga möten i en och samma form. Så som jag har det nu, finns lite av mina minnen här på bloggen, eller på facebook (både på min privata och min offentliga sida) samt i mina dagböcker och i diverse skokartonger. Om jag på något sätt och vis kombinerar samtliga delar, samt läser och reflekterar ännu en gång kring mina upplevelser och erfarenheter, kanske jag kan skapa mig möjligheten att se vad jag behöver eller kan klara mig med eller utan inför kommande utmaningar. Utrustningen är till stora delar väldigt viktigt samtidigt som möjligheten att kompromissa kanske är lite större och viktigare, en del geografiska områden kan kräva mer och specificerad utrustning medan andra områden inte förutsätter mer än den egna förhållningsförmågan. 
Det enkla brukar alltid vara det svåraste (i alla fall för mig), vilket förmodligen skapar mitt behov av att reflektera och fundera samt resonera kring utrustning, färdväg och diverse svårigheter/möjligheter innan jag ger mig ut igen. På så vis kanske jag kan undvika en utmaning som återigen går i ”amatörernas amatör”-fotspår?... Nya utmaningar och således nya möjligheter? – som jag längtar ut igen…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar