onsdag 21 februari 2018

21 dagar och en ny vana?

Idag är det återigen en dag som förädlar mina små delmål, 21 dagar i rad har jag på morgonkvisten snörat på mig löparskorna och gett mig ut i skogen vilket känns härligt. Nya rutiner och nya vanor är alltid lika spännande att utforska eftersom jag aldrig riktigt vet hur länge jag klarar av att hålla liv i det jag planerat. Enligt ett flertalet böcker som jag läst de senaste åren och bland annat i boken Vanans makt - Varför vi gör som vi gör och hur vi kan ändra på det skriven av Charles Duhigg och därtill i boken Nudge skriven av Richard Thaler och Cass Sunstein, omnämns det att tiden för att skapa en ny vana är cirka 21 dagar. 

När jag läser om detta kan jag inte låta bli att vilja testa min nyfikenhet, eftersom löpningen för mig är mycket värdefull borde det ju vara en enkel sak att prioritera i sitt liv? - Eller kanske inte? Hur som helst borde jag kanske först försöka ta reda på vad som är en vana för mig, vilket på sätt och vis får mig att fundera på tandborstning, något som sker morgon och kväll samt kanske någon extra under dagen för att dels känna sig fräsch dels för att bota det dåliga samvetet för allt godisätande under sommaren? Oavsett är det nog den enda så kallade vana jag kan tänka mig att jag gör varje dag vid ungefär samma tid på dygnet året om, eftersom mat är något jag äter när jag är hungrig känns det inte riktigt som en vana. En annan vana som jag faktiskt inte riktigt vet om jag kan tillämpa som vana, är min förmåga att för det mesta sitta på golvet när jag tar på mig kläder och skor oavsett tid på dygnet. Ett sätt att klä sig som kanske inte lämpar sig på badhus/omklädningsrum etcetera men som bidrar (enligt min högst egna inbillning) till att göra mig smidigare i och med att det blir en vardagsrutin i att resa sig från golvet utan att ta händerna till hjälp. Men detta är dock en vana jag fortfarande tränar på och som sker högst sporadiskt och kanske inte kan ses som en vana?
Nåväl enligt böckerna tar det cirka 21 dagar att etablera en vana - jag har nu sprungit varje dag i 21 dagar och ibland till och med två gånger per dag. Känner jag att jag skapat mig en ny vana? - Nja, inte riktigt... Det är lite som med tandborstningen, när jag först läste boken Vanans makt blev jag verkligen taggad att testa hur många dagar som jag fixar att borsta tänderna i exakt två minuter (och med en liten touch). När jag passerade dag 200 och lite mer insåg jag att tandborstning absolut inte är och kommer bli en vana i mitt liv, men eftersom det är nödvändigt ont (sett till min egen tilltro i att vara lite fräsch och att "känna sig fräsch") borstar jag högst ofrivilligt (och ibland frivilligt) mina tänder två till tre gånger på dygn. Men en vana? 
Med andra ord, frågan som jag fortfarande klurar på: är om löpning för mig kan bli till en vana? - Eller åtminstone till "ett nödvändigt ont" som gör att jag kan fortsätta knyta på mig skorna på morgonkvisten och ge mig ut. Jag tänker nämligen att detta år och möjligtvis 1-2 år framåt kommer att bli min uppbyggnadstid inför kommande utmaningar, jag tänker och hoppas kunna ge mig ut på en stor utmaning om cirka 2 år men för att kunna det behöver jag lära mig mer om saker som jag idag inte har något kännedom om. Detta i kombination med att bygga upp löpningen från grunden kommer förmodligen kunna bidra till en mycket mer lyckad utmaning. Frågan är bara när jag vågar sätta print på de tankar jag tänker... 


Boktips:
Duhigg, C. (2014). Vanans makt -  Varför vi gör som vi gör och hur vi kan ändra på det. Stockholm: Natur Kultur Akademisk.
Thaler, R. H. & Sunstein, C. R (2009). NUDGE – Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar