tisdag 30 oktober 2018

Ryggsäck – vad bär jag med mig?

I årets möte med Kullamannen kommer jag att använda mig av en Salomon ADV skin 12 set ryggsäck och har i min packning hämtat inspiration från Lucy Bartholomew´s youtube-klipp ”Packing your Mandatory gear” när det kommer till vad jag vill bära med mig. Jag väljer att packa näst intill allt som jag bär med mig i zip-påsar eftersom jag tycker de är riktigt smidiga och möjliga att använda flertalet gånger om. Eftersom ryggsäcken inte är vattentät känns det som ett rimligt alternativ för att skydda innehållet från både regn och svett. Min egen erfarenhet har introducerat insikten om att jag oftast bär med mig alldeles för mycket och det är sällan (läsa aldrig) som jag faktiskt burit med mig för lite attiraljer på Kullamannen. I år kommer jag således fokusera på att försöka få ner vikten så mycket som möjligt utan att jag för den delen tar onödiga risker. Om jag hade varit en snabb löpare hade jag förmodligen kunnat rens ur väskan ännu mer, dock är jag tämligen långsam och det kräver lite mer av mig både sett till energi och till klädesplagg. 
I ryggsäcken börjar jag med min första påse (den som är blå) som inkluderar långkalsonger och en långärmad tröja (i brist på thermokläder så tar jag det som finns hemma). Jag funderar på om det är aktuellt att packa ner en extra påse med en tjocktröja (den svarta påsen) men det beror lite på hur vädret blir på fredag morgon. I min andra påse packar jag ner första hjälpen (den översta påsen) sakerna som jag förhoppningsvis inte kommer att använda men som för mig är:
·       1 st nödfilt/värmefilt
·       1 st andningsmask
·       5 st kompresser = 1 förpacknig
·       1 hygenisk rengörings trasa
·       2 st plåster
·       2 st skavsårsplåster
·       1 st rulle kirugisk tejp
·       1 batteri m. 1 m sporttejp
·       4 st Panodil + 6 st Diklofenak
·       1 st visselpipa 
Jag packar också en liten påse med toalettpapper eftersom jag lärt mig att nöden visar ingen hänsyn ute på stigarna. Utöver detta tänker jag ta med mig 2 till 4 vattenflaskor på 0,5 liter styck, därtill kommer vikten för mat som jag i skrivandets stund inte riktigt har koll på. Regnkläderna som syns längst ner i bild kommer också att finnas med, kanske startar jag med jackan på för att undkomma all eventuell kyla från vinden som blåser in från sundet. Kanske blir det så att regnbyxorna åker på efter Ängelholm då nattens kyla gör sig påmind. Min största fiende är (förutom mina egna tvivel) den kyla som jag tror kan komma att göra mig sällskap. Kyla är inte min starka sida men samtidigt ska det bli en spännande utmaning att möta Kullamannen i år igen... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar