tisdag 31 maj 2016

Dag 17 - Arvidsjaur

Idag kom jag igång lite senare och var inte på vägen för ens vid 06:30, kroppen känns otroligt bra och jag har inga som helst anmärkningar efter gårdagens mäktiga distans. Nu på morgonen möter jag en man som är ute och cyklar därtill även rastar sin hund. När han är i höjd med mig frågar han "är det där motion?", hmm vad ska jag svara på den frågan? Motion i all ära men för min del känns motion tämligen inkluderande i all form av rörelse. När jag möter mannen igen när de är på väg tillbaka till byn (som jag passerade sent igår kväll och som orsakade min långa dagsetapp, och som jag inte kan namnet på) stannar han och berättar att han cyklar ca 14 km med hunden på morgonen och därtill mellan 15-20 km på kvällen. Han tycker det är trevligt för han hälsar på de flesta han möter och eftersom han bott i olika byar runt omkring känner han socknen väl. Han berättade även att han arbetat som busschaufför i Norge och att han vid ca kl 9 ska åka till Arvidsjaur. En kort men produktiv pratstund som gjorde mig mer förbryllad över vad vi egentligen hann säga på den korta stunden. Men mycket trevligt möte som därtill blev till ett uppiggande tutande och vinkande när han passerade mig på sin väg till Arvidsjaur (dock i bil den gången). 
Norrlänningar sägs vara tystlåtna, vilket jag flera gånger om under denna resa upptäckt att så är det verkligen inte. Däremot kortas orden ner i språket vilket ovanstående skylt kanske kan intyga? Vad den betyder eller ska hänvisa till är för mig ännu en gåta, dock fräckt att någon överhuvudtaget kan tyda en sådan skylt.
Äntligen är det dags att ta farväl av E45, idag nådde jag fram till Arvidsjaur och i höjd med skylten stannar en bil. Det är en av de trevliga snubbarna jag mötte i lanthandeln i Kåbdalis, han ville hälsa och kände igen mitt vrålåk Göran. Riktigt roligt att träffa på en bekant igen, och det gör otroligt mycket för humöret. Ännu en gång stämmer inte vägskyltarna riktigt och det som skulle vara 26 km blev till 35 km och då gör sådana här spontana möten så otroligt mycket för orken. Det som i ena stunden känns som blytungt och besvärligt försvinner spårlöst och kommande kilometrar avverkas lättsamt och med ett sinne utan bekymmer. I skrivandets stund har jag inte riktigt koll på dagens distans dock har jag tagit in på ett vandrarhem för natten. I största del för att äntligen kunna duscha och därtill tvätta kläder, men även för att fira mina första 60 mil. En fjärdedel av Sveriges längd är nu avverkad och jag kan med en förväntan se framemot kommande mil. Men först är det dags för lite vila och avkoppling innan morgondagens distans påbörjas.

(Dagens distans blev 25,94 km och den totala distansen är 586,43km.)

2 kommentarer: