torsdag 9 augusti 2018

Konsten att bara vara..

”Helvetes” veckan på jobb är förbi och det känns verkligen i kroppen att jag inte är van vid nattarbete, dock tämligen spännande att få prova på sju nätter i rad a lá 12 timmars pass. Resultatet blev nog ännu ett personbästa i sovande när dagarna efter spenderades till att sova ikapp mig ordentligt. Känns förvisso skönt att verkligen kunna sova också även om stundande värme inte riktigt är något för mig. Bloggen blir tyvärr inte alls uppdaterad i den takt som jag önskar, vilket till största del beror på att jag ännu inte prioriterat ett eget internet. Första lönen är på ingång vilket kanske kan bidra till en investering i internet samtidigt som det börjar bli en hel del utgifter i kombination med stugköpet. Ett eget boende har jag längtat efter i åratal och nu behöver en hel del av min tid och mina pengar spenderas på renovering, för att en inflyttning ska bli möjligt det vill säga att finanserna är ett ständigt moment 22. Som bilden nedan avslöjar har jag en hel del renovering att se fram emot, var och varannan vägg skapar känslan av att vara ett plockepinn vilket i sig ger en större spänning för varje planka som tas bort eftersom det inte går att förutse vad som finns bakom. 

I övrigt går tiden verkligen fort och med det tillkommer oron samt insikten om att Kullamannen närmar sig med stormsteg, återigen (eller ännu ett år senare) har jag för lite mil i benen och för lite löpträning har blivit av de senaste månaderna. Känslan att känna sig riktigt redo inför höstens utmaning infinner sig inte alls. Till råge på allt lyckades jag här om natten få foten i kläm under en järngrind och har numera en mycket ömmande stortå, vilket får känslan att vilja dra på sig löparskorna att vara lite avvaktande samtidigt som jag inte riktigt vet om jag ska beställa nya skor eller inte. Ett evigt dilemma för mig är valet av (eller tjatet om) skor, och det i sig får känslan att ge sig ut på en löpning att bli lite hämmad, en dålig ursäkt men trots allt en ursäkt. Jag har hittat en skomodell från Merrell som jag verkligen gillar ,dock är den stora frågan om den går att få tag på i damstorlek och därtill var jag kan få tag på den? Min magkänsla säger mig att det kommer att bli ett projektarbete i sig och jag får fundera på hur jag kan införskaffa dessa eftersom de ser ut att tillhandahålla en sula som går att jämföra med bare access modellen... men med mer terrängmönster.
Nu när månaderna försvinner är det allt dags för mig att bortse från mina ursäkter och ta tag i träningen igen, även om jag tror mig få en hel del grundträning i arbetet så behöver jag framförallt mer mil i skorna och därtill stärka upp min stora svaghet som infinner sig i ryggen och som i sin tur kanske tar en utgångspunkt i svaga magmuskler. Mycket av min nuvarande ovilja till träning infinner sig lite i min boende situation, med eget boende kommer bättre och fler möjligheter till träning vara möjligt ,och jag hoppas verkligen att jag en gång för alla lyckas skapa och bibehålla kontinuiteten som jag tror är grogrunden till en löpning som håller sig över tid. 
Förra veckan bjöd på en överraskning när jag oväntat fick ett nytt arbete som drar igång i månadsskiftet augusti/september. Detta nya arbetet kommer ge mig fenomenala möjligheter till transportlöpning till och från mitt arbete, därtill erbjuds två olika vägval att välja. En väg som erbjuder skogslöpning på stig och grusväg samt som avslutas med asfalt och som är ca 10 km (20 km t/r), eller en annan väg som är ca 9,6 km som introduceras med ca 500 meter grusväg därefter asfalt. Vilket kan medföra ett behov av två olika typer av skor? Det känns overkligt att få möjligheten att prova på ett nytt arbete där det finns så många möjligheter till att skapa nya rutiner (igen). Plugget är också på sluttampen och eftersom jag nu börjar arbeta dagtid och heltid känns det som ett bra tillfälle att ta en paus från allt som berör studier. Dock kanske det blir en liten kurs under hösten men i övrigt blir all min tid fokuserad på arbete, träning och renovering, vilket jag börjar se fram emot då nya möjligheter till utmaningar närmar sig med storm steg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar