lördag 16 mars 2019

Vecka 8 - 9 - 10 - 11 - Mot nya utmaningar

Veckorna rullar på och jag får erkänna att mitt mål med ett inlägg per vecka är lite överkurs för min egen del. Dels för att jag helt enkelt inte har något att blogga om och dels upplever jag mitt vardagliga liv tämligen tråkigt och händelselöst i skrivandets stund. Dock har det hänt en hel del den senaste tiden speciellt på arbetsfronten. Jag har för cirka tio dagar sagt upp mig från mitt nuvarande arbete och i samma veva även skrivit på papperna för mitt nya arbete. Oväntat så har detta beslut om att prova på en ny arbetsplats resulterat i en möjlighet att ta ut min innestående flextid. Eftersom jag är morgonpigg av mig har jag lyckats skrapa ihop en hel veckas ledighet i flextid, det ger mig nu en oväntad möjlighet att förverkliga min idé om att göra flera små utmaningar. Sommaren år 2018 hoppades jag skulle ge mig chansen att skapa mindre utmaningar vilket aldrig blev av på grund av arbete och köp av stuga. I år har jag planerat in sommarsemester i majmånad och tågbiljetterna är bokade för en lite större utmaning. Men innan dess kommer jag nu oväntat få möjlighet att testa min utrustning och mina idéer om vad som kan fungera eller inte i god tid innan min egentliga semester.
Angående utrustning så kämpar jag just nu med att få ner vikten på de attiraljer som kommer få följa med i ryggsäcken. Det jag upplever som svårast är två saker, dels valet av kläder och dels vilken mat kommer jag kunna ta med mig. I valet av kläder infinner jag en svårighet i att våga chansa, jag behöver få ner vikten som just nu infinner sig på 3,8 kg (exklusive mat och småsaker) och samtidigt ha möjligheten till att kunna hålla mig varm. Den svenska sommaren kan ju erbjuda både värme och rejäl kyla samt kan jag kanske inte riktigt räkna med att sommaren har börjat i maj månad och än mindre om två veckor. Frågan jag leker med just nu är om jag ska ha med mig byxor eller inte, långkalsonger med windstopper funktion kommer få följa med men om jag sedan enbart kommer ha med mig shorts eller långbyxor och/eller regnbyxor är min stora gåta. Den andra stora gåtan är mitt eviga bekymmer med mat, vad blir det för mat?... Eftersom jag i år kommer ta med mig ett stormkök infinner sig möjligheten att faktiskt tillaga något själv, dock vet jag inte riktigt vad det kan tänkas vara. 
Hittade min karesuandokniv idag och den kommer få följa med på årets utmaningar, eftersom jag nu jagar vikten i ryggsäcken provar jag att ta till alla knep och knåp jag känner till för att få ner vikten och således fick tandborsten sig en omgång. Jag har också som målsättning att själv minska i vikt innan maj månad. Årets första mini utmaning kommer att introducera sig redan om två veckor, det ger mig två veckor till att packa och packa om ryggsäcken, efter två tidigare utmaningar har jag åtminstone lärt mig att det kan vara en fördel att ha lite koll på vad som följer med eller inte. Inom dessa två veckor kommer även tältresning att tränas så snart vädret blir lite trevligare. Förhoppningsvis kommer jag att kunna uppdatera bloggen lite mer under dessa två veckor för att skapa lite koll på packning och ge mig själv en chans att reflektera över vad det är jag tar med mig ut i år. Tidigare i veckan vaknade jag upp till ett vinterlandskap och då är det omöjligt att låta bli att snöra på sig löparskorna innan jobb...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar