lördag 24 augusti 2019

Bygga bo...

Vidsträckta vyer på väg till mitt jobb tidigare i veckan, magiska moln som inte går att återuppleva med en bild. Denna vecka har bjudit på (förutom magiska moln) en oväntad förkylning. Den stora fördelen med förkylning och feber är för mig att det kräver några vilodagar, nackdelen är när kroppen börjar piggna på sig samtidigt som jag inte alls är på topp och den kombinationen kan skapa en viss rastlöshet.
När rastlösheten blir för stor... då är det möjligt att påbörja projekt skåpbil. Min bror fick agera arbetsledare och hjälpa till i tänkandet kring hur vi kan bygga om skåpet till en mer beboelig bodel. Först blev det en runda till bygghandeln innan vi kunde ta itu med det mer praktiska arbetet, därefter var det dags att täppa till alla genomgående hål i golvet, oväntat många hål om jag får erkänna det själv.
Nästa steg blev till att forma XPS-skivorna efter golvet, vilket jag lärde mig var enklare sagt än gjort. Mina ögonmått och mitt handarbete är definitivt under all kritik men till slut blev det tämligen okej.
Efter isoleringen blev det till att såga ut en spånskiva som skapar stabilitet och som blir en bra grund inför kommande golvläggning. Innan spånskivan kom på plats skar vi ut en remsa tvärs över golvet i isoleringen och monterade dit tre rör, dessa rör kommer eventuellt vara till användning när sedan ett bodelsbatteri monteras och eventuellt kök/vask monteras. Jag har ännu inte bestämt mig om jag vill ha det i bilen men det återstår att se....
Nu återstår att montera isolering i taket, väggarna samt i dörrarna, spånskivor kommer förhoppningsvis att inhandlas under dagen och därefter blir det till att bygga en sängstomme till sängen. Jag kommer mest troligt använda en 90 säng eftersom bra sömn blir min prioritering med bygget, därtill vill jag att skåpet blir användbart utifrån ett löparperspektiv. Mest troligt kommer jag bygga in skoställ/tork vid bakre dörrarna samt möjligheter till att torka kläder. Under sängen kommer det bli plats för en hel del förvaring samt plats för eventuella köksattiraljer. Bara tanken på att dra iväg till någon trevlig vandringsled och utforska nya stigar och få ut mer av löpningen känns väldigt spännande... Fast först blir det till att bekämpa förkylningen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar