fredag 15 april 2016

Dissonanslöpning

Denna blogg har jag skapat i huvudsak för min egen skull eftersom jag noterat att mitt eget minne ibland inte fungerar optimalt. Dagboksanteckningar och dylikt kan bidra till att komma ihåg hur det vardagliga livet fortlöper, med hjälp av anteckningar kan jag lättare komma ihåg vad jag faktiskt har gjort eller upplevt. Men... Jag har aldrig riktigt lyckas uppnå konsten att bemästra dagböcker eller komma ihåg att anteckna händelser. Dock finns det ett undantag och det är min löpdagbok, i skrivandets stund har jag (nedräkningen har börjat) om några dagar sprungit in 3000 km. En distans som inte är speciellt anmärkningsvärt med tanke på att jag tog mina första steg i ett par löparskor den 8 september år 2010. Om några veckor kan jag komma att springa in årets första 100 mil, vilket är i kortaste laget med tanke på min kommande utmaning.

Den utmaning jag står inför består i korta ordalag av att försöka springa från Treriksröset och söderut ner till Smygehuk + ca 136km. Totalt kan distansen hamna på omkring ca 2136 km beroende på vilka vägar eller omvägar jag väljer att ta, sett utifrån de alternativ som kommer att erbjudas längs ut med vägen. Den 12 maj är det tänkt att min resa norrut inleds, tågbiljett och bussbiljetter är bokade vilket ökar mina odds för en avfärd. Jag beräknas nå Kiruna fredag den 13 maj och kommer där att få några timmars uppehåll innan jag åker vidare till Karesuando. I Karesuando får jag spendera helgen den 14-15 maj för att på måndagen den 16 försöka komma med bussen till Kilpisjärvi. Löpningen söderut hoppas jag kunna påbörja tisdagen den 17 maj på grund av en del bussförbindelser och därtill sena ankomster.

I skrivandets stund infinns en viss oro över hur klimatet i dessa norra delar kan te sig ut kring denna tid. Dock är jag lite skeptiskt till hur mycket snö och hur mycket smält snö som kommer infinna sig på min väg till och från Treriksröset. Jag är fullt medveten om att jag förmodligen har valt den absolut sämsta tidpunkten på året att påbörja denna utmaning. Men jag är också lika hoppfull om att bekymmer är till för att lösas, med andra ord det borde vara möjligt om än lite extra besvärligt. Oavsett hur långt jag kommer att kunna springa eller om jag behöver avbryta denna resa och utmaning så har jag redan nått ett stort delmål om jag kommer med tåget till Kiruna. För min egen del är det en vinst i att bara komma med tåget vilket gör att varenda kilometer jag förflyttar mig är en bonus. Vilket är en orsak till att jag har väldigt svårt att inte kunna se lösningar, just nu är tåget det viktigaste därefter får det bli som det blir.

Stundande utmaning fick mig att fundera på om det inte var läge för mig att skapa en blogg. En blogg där jag kan samla mina upptåg för att någon gång senare i livet kunna blicka tillbaka och förhoppningsvis dra lite lärdomar ifrån dessa spektakel. Dagböcker har som tidigare nämnts inte riktigt varit min grej men att blogga kanske är något annorlunda. Framtiden får helt enkelt utvisa om och vad det blir av denna blogg. Mitt största bekymmer hittills har varit att komma på ett fungerande namn till bloggen. Jag provade med mitt namn kontra Göran (Göran är min babyjogger/reskamrat/packåsna under kommande utmaningar) men alla förslag var antingen upptagna eller nekades på grund av ogiltighet. Jag lekte lite med orden och började fundera på vad min utmaning handlar om...Långdistanslöpning? Kunde det vara ett fungerande namn? Jag tog Google till min hjälp och fann att Nationalencyklopedin (2016a) förklarar långdistanslöpning som tävlingslöpning med distanser från omkring 2000 m och mer därtill. Tävlingslöpning är inte något som jag kan associera mig själv eller min kommande utmaning till. Jag funderade vidare och tänkte att det blir en rejäl distans som jag ska förflytta mig och jag kom att tänka på distanslöpning, kunde det vara något? Återigen använde jag Google och Nationalencyklopedin (2016b) redogör distans som längden på en speciell sträcka eller avståndet som är mellan olika sammanhang. Eller att distans kan vara utav en känslomässig karaktär tillika socialt distanstagande. Det kändes mer rätt än långdistanslöpning men kändes inte riktigt rätt ändå.

Jag kom inte på något bra namn för ens jag ringde en vän och rådfrågade om eventuella tips. Under samtalet kom jag att tänka på begreppet kognitiv dissonans och det är för mig en slående likhet med min egen tolkning av löpning. I samtalet kom jag och min vän överens om att titeln på denna blogg och dess bloggadress borde vara just Dissonanslöpning.

Dissonanslöpning – vad är det?
Jag har de senaste åren funnit ett stort intresse i psykologins komplexa och förunderliga värld. I och med mina studier inom ämnet har jag kommit i bekantskap med den kognitiva dissonansteorin som Leon Festinger är grundare till. Nationalencyklopedin (2016c) skriver om kognitiv dissonans som innebär att människor arbetar för att deras agerande och den egna attityden ska bli överensstämmande och så kallat konsonanta. Sundberg (2016) förklarar att konsonans är dissonansens motsats och att ordet dissonans härstammar ifrån senlatinets ”dissonaʹntia” som betyder missljud. Dissona´ntia har i sin tur uppkommit ur ”diʹssono” som innebär att något inte stämmer överens eller ljuder olika. Med andra ord kan dissonanslöpning innebära allt från att mitt gnällande hörs som ett missljud över nejder eller till att jag ständigt får förändra min attityd till den löpning som min utmaning kommer att erbjuda.

Psykologiguiden (2016) skriver att Mr. Festinger skapade begreppet kognitiv dissonans för att kunna förklara de osammanhängande likheter som finns mellan olika typer av attityder, tankar, värderingar samt uppfattningar som kanske infinns i en individ och mellan vad den personen faktiskt gör och vill göra. Således är dissonans något som upplevs vara otrevligt för människor. Aroseus (2013) skriver att kognitiv dissonans upplevs när människors attityder inte stämmer överens med det egna beteendet. När människors beteenden inte stämmer med deras egen attityd skapas ett obehag som leder till att människor omedvetet eller medveten förändrar sin inställning eller sitt beteende. Vid de tillfällen som utomstående personer drar nytta av kognitiv dissonans kan det benämnas som ett framkallat samtycke. Framkallat samtycke innebär att en person samtycker till att genomföra en handling, om handlingen inte är sammanhängande med personens inställning eller attityd upplevs den kognitiva dissonansen. För att komma tillrätta med obehaget kan personen ändra sin inställning till den handling som ska utföras.

I de lopp som jag tidigare sprungit kan jag dra mig till minnes att jag efter ett antal kilometrar kommit på mig själv med att ifrågasätta hur jag tänkte när jag anmälde mig till detta. Dessa tvivel och ifrågasättande skulle jag vilja förklara som en sorts kognitiv dissonans. Jag kan ofta tvivla på om jag ska fortsätta springa, om jag ska vända om och gå hem igen eller rentutav bryta ett lopp. När min tidigare inställning till löpningen påverkas av min för stunden tvivlande attityd till den aktivitet jag utövar skapas för mig en kognitiv dissonans. Antingen väljer jag att sluta springa för att således bli av med dissonansen eller så ändrar jag min tvivlande attityd. Genom att ändra min tvivlande attityd kan jag i de flesta fall ta mig i mål eller rentutav springa färdigt den bästa löpningen jag haft på evigheter. Dessa tvivel kan för min egen del komma och gå lite som de själva vill under både korta och långa löpturer. Känslan som infinner sig när ett tvivel bemästrats gör att målgången eller känslan efter löpningen blir mer fenomenal eftersom jag ännu en gång vann över mina tvivlande tankar.

Stundande utmaning har förhoppningsvis fler tillfällen att erbjuda till utforskandet av hur jag anpassar mig efter mina tvivel. Det ska bli spännande för min egen del att upptäcka hur jag noterar mina tvivel och vad jag gör för att hantera den dissonans som lär uppstå. Med andra ord är dissonanslöpning förmodligen den bästa titel på denna blogg och mina kommande utmaningar. Nu återstår endast att fullfölja den sista träningen, se över packningen och införskaffa utrustning samt att invänta avresan. Med andra ord är det snart dags för en dissonanslöpning utan dess like.

Referenser:
Aroseus, F. (2013). Attityder. [Elektronisk]. Tillgänglig: https://lattattlara.com/psykologiska-perspektiv/sociokulturellt-perspektiv/attityder/ [2016-04-12].
Nationalencyklopedin (2016a). Långdistanslöpning. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.ne.se [2016-04-14].
Nationalencyklopedin (2016b). Distans. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.ne.se
Nationalencyklopedin (2016c). Dissonansteori. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/dissonansteori [2016-04-14].
Psykologiguiden (2016). Kognitiv Dissonans. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?Lookup=kognitiv%20dissonans [2016-04-14].
Sundberg, J. (2016). Dissonans. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/dissonans [2016-04-14].


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar