onsdag 27 april 2016

Pustigt med vind i segel..

Allt fler bekymmer och orosmoln inför resan börjar lättas upp och skingras samtidigt som andra bekymmer uppstår. De senaste dagarnas träning har uteblivit på grund av en bekymmersam visdomstand. Den vishet som tanden borde tillföra har tyvärr uteblivit men en vishet eller lärdom har det dock medfört. Jag har lärt mig vilket slukhål en visdomstand kan orsaka i plånbokens begränsade innehåll. En redan tajt budget har blivit lite snävare men det erbjuder nya sätt att se andra möjligheter, speciellt när det ena positiva beskedet ramlar in efter det andra. Med tanke på mina nuvarande studier börjar många funderingar och frågetecken rätas ut till allt fler klartecken. Tack vare möjligheten att skriva en tentamen i slutet av sommaren blev kommande packning genast x-antal kilo lättare. Jag fick idag även svar från Karesuandos turistinformation om eventuella boenden i Karesuando. Bussen från Karesuanto till Kilpisjärvi avgår tydligen klockan 14:15 varje dag enligt finsk tid (jag funderar fortfarande på om det inkluderar helgdagar). Om bussen avgår under helger borde min utmaning kunna påbörjas tidigare, med andra ord kan jag åka till Kilpisjärvi redan den 14/5. På så vis kan mitt preliminära startdatum bli den 15 maj istället för den 17 maj, vilket ger mig ytterligare två dagar till mitt förfogande. Jag har en definitiv deadline den 10 juli eftersom sommarens arbete startar den 11 juli. Innan dess behöver jag ha tagit mig så långt söderut som möjligt och förhoppningsvis nått min destination X med några dagar till godo. Är det möjligt att springa 2100+ km på maximalt 57 dagar? Den frågan återstår att försöka besvara..
Jag lyckades få ner en bild från Karesuandos webbkamera och isen smälter vid bron (bilden ovan) vilket ser mycket lovande ut. Snön uppe vid väg E8 nordost om Treriksröset (bild nedan) har tyvärr ökat, med tanke på att det idag är 15 dagar kvar till avfärd så får jag lov att erkänna en viss positiv känsla börjar infinna sig oavsett snömängd. Känns lite som att julafton är på intåg..
Men mycket återstår att göra på dessa 15 dagar, exempelvis ska tre examinationsuppgifter skrivas klart och sista shoppingrundan ska erövras. Imorgon bär det av ner till Göteborg för skrotning av bil vilket ger ett ypperligt bra tillfälle för storhandling av kartor, skor och annan utrustning. Enligt min beräkning saknar jag inte mycket utrustning, och det tack vare att jag får låna en stor del av utrustningen. På så vis kan jag minska mina utgifter och en tajt budget blir fullt tillräcklig även om en del små grejer behöver inhandlas. Just nu är jag nog mest fundersam över hur mycket grejer jag egentligen behöver ta med mig, och vilka saker som jag verkligen kommer att behöva men som jag inte tänker på i min planering. Kan bli tämligen intressant att se vad jag kommer på att jag behöver när jag väl är i Kilpisjärvi... Livet är ganska spännande ibland..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar