fredag 29 april 2016

Old school kontra new school, eller Kartor kontra Gps?

Tro det eller ej men det är den gamla skolan som kommer att råda under stundande utmaning. Kampen mellan gamla hederliga kartor och teknologiska moderniteter som GPS och dylikt är ett evigt gissel. Många människor föredrar Gps:ens smidighet och dess praktiska egenskaper men för min egen del infinns en viss förtjusning i att veckla ut en karta, vars åter vecklande aldrig ter sig att bli densamma (bara det är en utmaning i sig själv). Efter gårdagens shopping inhandlades framförallt kartor, på så vis kan jag ägna en del tid av de dagar som är kvar till att spekulera i eventuella vägval. Dels för att försöka tänka ut vilken väg som kan vara kortast samt för att försöka förbereda mig mentalt på att det kanske inte alls blir som jag tänker. Ut efter vägarna kommer förmodligen allt från skyltar, människor och framförallt magkänslan kunna påverka mitt kommande vägval. Samtidigt som jag finner ett nöje i att spekulera kring vägval och alternativa lösningar känner jag ett stort behov av att inte planera allt för mycket. Endast tiden kan ge svar på mina funderingar...

Jag kommer att navigera efter kartor men någon sextant kommer inte få lov att ta plats i ryggsäcken, jag hoppas förvisso få till en del stjärnlöpning i de nordligaste delarna. Jakten på norrsken är inget jag vill missa under denna vistelse, även om jag misstänker att kvällar och nätter är alldeles för ljusa under denna årstid så chanserna för norrsken är små. Jag tänker att trafiken i norr inte riktigt är densamma som längre ner i Sverige, vilket gör att nattliga löpningar inte behöver ske för att undvika trafiken. En annan tanke om nattliga löpningar är att temperaturen mest troligt är kyligare nattetid, kan jag hålla mig igång på natten kanske det är lättare att hålla värmen och få värme under dagtid i sovsäcken. Efter gårdagens resa ner till Göteborg insåg jag att ”morgon stund har guld i mun” och tidiga morgnar är en tid jag kommer att utforska i mina löparskor. Det tog ca en timmes bilfärd söder ut igår och klockan blev ca 07.00 när naturen började visa sig från sin bästa sida. Två älgar utforskade en åker samt var Micke Räv på väg hem till grytet efter nattens bravader även tre rådjur vågade sig ut ur skogsbrynet. Utöver dessa vyer fick jag på hela resan beskåda ca 7 tranor (yaijks, vad stora tranor är på nära håll) samt två vråkar varav den ena framställde sig själv som mer likt en rugguggla i det ruskiga regnet. Om en timmes bilfärd kan erbjuda vyer som ovan så blir jag definitivt nyfiken på vad kommande löpning kan erbjuda i tidig gryning.

Shoppingrundan igår gick över förväntan, nya skor som är mer dämpade än mina tidigare skor inhandlades. Variationen av skor tänker jag mig kan hjälpa till med att undvika eller förebygga diverse skador. Dock är jag skeptisk till skornas färg, jag känner att det idag är totalt hopplöst att hitta ett par neutralt färgade men likväl funktionsdugliga löparskor. Därav har jag börjat titulera alla löparskor (och många löparkläder) som HBTQ-skor/kläder. Alternativt trafikljus- mode, eftersom färgkombinationen som blandas i löpartillbehör ibland kan påminna mer om ett trafikljus än om löpning. Sett till ett säkerhetsperspektiv är det mest troligt toppen att det är lysande färger, men för min egen del hade jag allt önskat en lite större blandning och lite mindre antingen eller tänkande hos tillverkarna. Men nya asfaltsdugliga skor blev det igår därtill en anteckningsbok och en cykeldator till Göran. Cykeldatorn får bli Görans namnsdagspresent eftersom Görans dag infann sig förra helgen. Allt som stod på inköpslistan fanns det inte tid till att inhandla igår, men nu återstår det inte mycket och de tillbehören som finns kvar kan jag ta mig  tid till att inhandla under stundande helg. 13 dagar kvar... och en känsla av tomhet börjar infinna sig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar