torsdag 23 mars 2017

"Lycka" sitter i ett parskor - Tack Merrell

Trots att jag inte hinner med att uppdatera bloggen i den takt jag önskar händer det en hel del på utmaningsfronten. För snart lite mer än två veckor sedan infann sig ett dilemma i form av valet av skor inför kommande utmaning. Om jag nu ska ge mig på en ny utmaning behöver jag förmodligen flertalet skor och efter att ha bollat lite idéer med Mr Larsson landande jag i att de skor som jag använda förra sommaren fungerade över förväntan. I och med det började jag leta efter Merrell´s skomodell Bare Access Arc 3, en skomodell som jag gick bet på att hitta och således tog jag kontakt med Merrell´s ansvariga i Sverige och bad om deras hjälp. Till min stora förvåning fick jag ett mycket snabbt och trevligt bemötande samt en respons som jag har svårt att sätta ord på. Innan två veckor hann passera från det att jag skickade mitt första mejl till Merrell, fick jag i förra veckan hem fyra par Bare Access Arc 4 Merrell skor. Detta tack vare Mr Granbom och framförallt Mr Lövenfors snabba respons på mina frågor och som sagt gett mig en obeskrivlig respons. 
Skorna är detta årets modell och uppföljaren till Bare Access Arc 3 vilket inkluderar en del modifikationer, men känslan av att ha hittat rätt skor och så här pass tidigt inför min utmaning gör att mitt lyckosrus är obeskrivligt. Nu kan jag dels integrera skorna i min träning av packningsteknik samt springa in mina ben och fötter till att anpassa sig. Efter förra årets utmaning har jag insett att jag denna gång kanske inte riktigt behöver vara samma "amatör" som jag var förra året och jag kan ju försöka lära mig lite av förra årets erfarenheter. Exempelvis att inte köpa nya skor veckan innan avresa, att kanske planera packningen lite bättre vilket är extra viktigt denna gång. Med tanke på vikt(-igheter) är skornas vikt av en betydelse inför stundande utmaning.
Bare Access Arc 4 Black/Adventurine är den svarta modellen och dess vikt landar på 305 gram, den andra modellen är Access Arc 4 Sleet Vibrant/Coral ljus vars vikt är 320 gram och således mycket lite tyngre än den svarta. Dock är dess låga vikt kanske en möjlighet som gör att jag kan ta med mig två par skor åt gången, vilket jag fortfarande funderar kring eftersom jag inför stundande utmaning verkligen behöver kämpa ner vikten till dess minsta.
Att jämföra Bare Access Arc 3  med Bare Access Arc 4 är lite smått roande speciellt när 3:orna har lite över 200 mil i sig. Som synes på bilderna infinner sig en viss skillnad i utförande på modellerna men jag tror mig att 4:ornas utformning kan passa kommande utmaning väldigt bra.
Slitna skor kontra nya... som synes finns modifikationer i bland annat sulans utformning men förhoppningsvis ger det mig en bättre grepp förmåga eftersom jag hoppas kunna lämna asfalten och utforska stigar lite mer i år. Jag ser med spänning fram emot att få utforska hur årets skor slits samt hoppas jag kunna dokumentera hur många mil varje par skor får i sig och på så sätt se hur jag förändrar mitt löpsteg i takt med att skorna används.
Övriga förberedelser inför sommaren börjar så smått falla på plats, en naturlig "tvivel"-stund har infunnit sig och nästan varje dag "tvivlar" jag kring om en ny utmaning blir av eller inte. Eftersom skobekymret är löst har jag kommit ett steg närmare tanken på att det faktiskt blir av. Att därtill få ovärderligt stöd från Mr Sjögren, Mr Larsson samt Ann och Dennis gör att jag allt mer börjar tro på min utmaning. Men att tvivla hör förmodligen till, känner igen känslorna och funderingarna från förra året så förmodligen är det bara till att boka tågbiljetten sen invänta startdatum. Men tills dess återstår lite mer fix och trix samt lite mer tvivlande (bara för att jag faktiskt kan tvivla)...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar