torsdag 4 april 2019

Dag 4 - Djupfryst

I natt (190402) blev det dåligt med sömn, kylan gör det svårt att komma till ro och stundtals vaknar jag av att kylan biter mig i fötterna riktigt ordentligt trots dubbla raggsockar. Näsan gäller det att hålla innanför sovsäcken för annars fryser den fort. När jag vaknade upp på morgonkvisten inser jag att nattens kondens har fryst till is på insidan av tältet och när jag kravlar ut ser jag ännu ett frostlager på tältet. Jag försöker vara effektiv och packar ner mina saker ganska fort och få ihop tältet. 
Då jag personligen inte hanterar kyla speciellt bra, och mina fingrar inte fungerar optimalt vid kallare temperaturer så blev jag tvungen att dra igång frukosten för att få tinat fingrarna och därefter få ihop tältet. Dagens frukost bestod av frystorkad kyckling med ris som tillagades med lite kokande vatten. Värmen från brännaren var ovärderlig dock börjar jag fundera på om det inte är lite för kallt för min egen del att tälta leva landsvägslivet redan i april månad. 
När frukosten var avklarad och tältet nerpackat tog det inte långstund förrän nästa kommunskylt dök upp och även en ny "Skåne län" skylt. Just nu har jag ingen aning om jag befinner mig i Skåne eller Blekinge och alla skyltar gör mig lite förvirrad. Men så länge jag avancerar framåt kan det kvitta för tids nog kommer jag förhoppningsvis fram ändå. 
Dagen började fantastiskt, mycket vackra vyer och att springa jämte sjöar är lite av en favoritupplevelse. 
BAR?...Denna skylten blev jag något tveksam till... 
Känns alltid lite skönt att komma iväg tidigt på morgonen dock tog jag sovmorgon för att få lite mer sömn innan jag gav mig iväg. Men ack så vackert det kan vara....
Tog inte så lång stund innan det var dags att lämna etapp 3 och ta mig an etapp 4, en etapp som började riktigt roligt med mycket slingrande stigar runt sjön och genom hagar. Den bjöd på lite översvämningar och jag hittade även någon enstaka bäck där jag kunde fylla på vattenflaskan. 
Dock erbjuder etapp 4 flertalet grusvägar vilket för mig blir lite tråkigt, en del grusvägar varvas med lite stiglöpning men sen är det tillbaka ut på grusvägar. Inser att jag behöver njuta så mycket jag kan av de stigar som erbjuds. 
Att gå på plankan blev det till att göra idag, och flertalet gånger om men som tur är växlas lite bumbibjörnsskog in mellan varven och det blir en riktigt rolig dag i löparskorna. 
När jag närmar mig slutet av etapp 4 infinner sig sjön Immeln, leden går parallellt med sjön ett tag och viker sedan av och leden går över en liten kraftstation. Rätt mäktigt att stå och beundra vattnets krafter när det forsar förbi. 
Etapp 4 är avklarad lagom till lunch, och både etapp 2, 3 och 4 har varit riktigt roliga att utforska. Mycket upp- och nedförsbackar samt varierande omgivningar och spännande överraskningar med jämna mellanrum. Det jag kan sakna är nog endast vårkänslan för idag är det kallt, jag har märkbara svårigheter att hålla humöret uppe utifrån kylan som jag upplever. 
Passar på att ta ett lunchstopp vid rastplatsen och undertiden torkar jag ut nattens frost från tältet som torkas sovsäcken i solskenet. Känslan av att det finns en torr sovsäck i ryggsäcken är fantastisk 
Idag har jag nog sett rekordmånga vildsvins bökningar, på ett 100-tal meter infann sig nästan 15 uppbökningar omkring leden och det är lite häftigt att se samtidigt som jag inte skulle vilja tälta i närheten. 
Etapp 5 introducerar också en hel del grusvägar, med grova gruskorn som får trötta fötter att känna sig än mer sårbara. Som tur är varvas grusvägarna med stigar och det gör etappen lite med lättsam.
Tillbaka till Osby kommun.... Nu känns det som att jag springer i cirklar.
Äntligen slutet av etapp 5, när jag hade cirka 3 kilometer kvar till vindskyddet i slutet av etapp 5 kollade jag upp väderleken inför kommande dagar. Imorgon vankas mulet och lite kyligare samt kommer temperaturen återigen sjunka under natten. Vilket gjorde att jag tog beslutet att ringa pappa och fråga om han hade möjlighet att komma och hämta upp mig. Ännu en kall natt och därefter en kall dag är för mig lite för mycket just nu. Med tanke på att jag börjar ett nytt arbete på måndag samt att årets första ultra utmanas nästa helg så kan jag inte ta risken att bli förkyld. Utifrån allt jag vill göra och uppleva i år har jag inte råd att bli förkyld eller dra på mig skador så här tidigt på året. 
När jag kom till vindskyddet och slutet av etapp 5 infann sig även en kommunskylt, och nu börjar det kännas som att jag är på rätt väg. Dock har jag inte lyckats ladda ner GPX-filen för etapp 6 och missberäknat avståndet till Osby och det i sig gör det lättare för mig att ta beslutet om att åka hem. Det är verkligen guldvärt att ha en pappa som ställer upp och kör ut för att hämta mig, ännu en natt i kyla hade varit svårt för mig speciellt när dagens kyla har varit ruskigt svår att förhålla mig till.
20 kilometer till Glimåkra och ytterligare cirka 16 km till för att nå Osby... 
I väntan på att pappa skulle dyka upp passade jag på att bada fötterna, ruskigt skönt att få lite svalka.
Dock är min häl lite bekymrad över distansen, men jag kan inte låta bli att förundras över kroppens anpassningsförmåga. Träningsvärk har jag föga men det märks framförallt i fötterna att kroppen börjar förstå att det återigen är dags att samla distans. Dagens distans landade på 29.11 kilometer och för en gångs skull är hela dagens distans på skåneleden. Således är 64.07 kilometer av 279.25 km avklarade på skåneledens kust till kust led. Min tanke är att återvända så snart som möjligt för att beta av resterande distanser, dock får det vänta tills det blir lite varmare ute och förmodligen kommer jag behöva ta den lite mer etapp vis framöver. Eftersom jag inte kommer kunna vara ledig på ett tag framöver...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar