onsdag 3 april 2019

Dag 3 - Back on track

Idag (190401) tog jag återigen tåget från Åstorp för att komma tillbaka ut på Skåneleden igen, jag velade ganska länge om jag skulle återvända till samma skåneled eller om jag skulle prova på någon av de andra lederna. Dagen började med att pappa kom hem till stugan och vi lastade ett släp fullt med utrivet renoveringsmaterial. Men då soptippen hade stängt när vi kom fram var det bara till att vända hemåt igen. För min del blev det alldeles ypperligt då jag drog igång en kanna kaffe till och fixade i ordning lunch, samtidigt kollade jag upp alternativa tåg som kunde ta mig tillbaka till Skåneleden. Det kändes inte helt rätt att påbörja en ny led utan att ha avslutat det jag påbörjat. Så vid cirka 14:00 steg jag av bussen vid Näsum kyrka och efter två kilometer var jag tillbaka till skylten där jag denna gång med glädje valde höger istället för vänster.
Kort efter skylten belönades jag med en fantastisk vy, fanns även vindskydd och grillplatser men jag hade ingen tid att förlora och därför drog jag vidare. Känner mig väldigt pigg i benen och det känns riktigt roligt att vara ute på vift igen. Jag lyckas efter att ha stuvat om ryggsäcken lite att få in en skön löpning, inte den snabbaste men en av de roligaste löpningarna på länge. Det som överraskar mig något är alla eviga uppförsbackar som dagen bjuder på men med fint väder kan även de erövras. 
Bokskogen är verkligen magisk, dock är det lite trist att våren inte kommit igång ännu. Vore förmodligen lite mer spännande och magiskt när grönskan gör en sällskap. Lite klurigt att springa i nedförsbackar med lövfyllda stigar eftersom underlaget är lite svårt att beräkna. Jag lyckas doppa skorna i åtskilliga lergyttjepölar idag när de göms undan av alla löv, dock torkar skorna fort och det blir till roliga små överraskningar. 
Delar av leden går genom olika hagar och bjuder på lite öppna vyer, det varnades om att det fanns djur i hagen men jag lyckades varken se djur eller spår av några djur när jag passerade. 
Dags att utforska etapp 3, får erkänna att det kändes inte allt för tryggt att ta sig över bron men efter att ha klarat av nordkalottleden (år 2017) känns detta som ett lättare projekt. Etapp 3 bjöd inledningsvis på ganska mycket landsvägar, men det blev överraskande när leden helt plötsligt svänger vänster upp för en bergskam via en elledningsgata. Brant och långt men ack vilka vyer. 
Idag lyckades jag komma in i Olofströms kommun och således borde jag ha lämnat Sölvesborg bakom mig. 
I samband med kommunskylten infann sig också en län gräns mellan Blekinge och Skåne.
Därefter infann sig störtsköna löparstigar i bumbibjörnsmiljö, riktigt roligt att släppa loss benen när stigarna är så fina. Infann sig dock ett orosmoment och det var att börja leta efter tältplats, klockan börjar bli allt mer och solen sänker sig på himlavalvet. Utan ficklampa eller pannlampa vill jag inte resa tält i mörker och bumbibjörnsskog är inte det ultimata att tälta i, på grund av alla stenar som göms under mossan.
Eftersom jag inte alls vill sova i vindskydd eller liknande så finns det för mig ingen vinst i att försöka nå slutet av etapperna. När jag har cirka 2 kilometer kvar till nästa etapp hittar jag en tältplats som får duga för i natt. Dagens distans landade på 13,59 kilometer och således har jag lyckats bemästra 37.68 km av Skåneleden. Dagens totala distans blev däremot cirka 20,5 kilometer eftersom jag har cirka 7,5 kilometer som transportsträcka från stugan till tågstationen och från busstationen ut till leden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar