torsdag 15 juni 2017

Dag 20 - Herr Säljare

Vaknade hyfsat tidigt idag efter en tämligen knölig natt. Jag lyckas på något sätt att nå Kvicksund. Jag hittar ett öppet ICA och inhandlar frukost, när jag står och äter utanför stannar en man och börjar att prata. Det visade sig att han också har erfarenheter av utmaningar i form av cykeläventyr. Jag fick värdefulla tips om nya vägval samt en karta över bygden innan vi skildes åt. Ett möte som gav mig mycket energi och som fick mig att tänka på nya vägalternativ. Jag åt klart min frukost och drog iväg norrut, tog inte många att steg förens jag åter igen är i ett nytt län.
Efter en kort stund på 56:an kände jag mig väldigt mycket ivägen för all denna trafik. Jag satte mig i vägkanten för att överväga de nya vägvalen som jag nu kunde välja och då stannar en bil och frågar om jag är ok och mår bra. De hade kört om mig tidigare men vänt dö r att se hur jag mår. Vilken omtanke och snällhet det finns. Jag fortsätter en stund till innan mitt nya vägval dyker upp och en stund innan känner jag en vidrig och obeskrivlig doft. När jag lyfter blicken för att se vad som orsakar denna vulgära doft (tänker i mitt stilla sinne att det kanske ligger ett slakteri eller annat i närheten) upptäcker jag ett ruttnande vildsvin i vägkanten. Den doften var allt annat än bekväm innan upptäckten och blev ännu vidrigare när jag vet vad det var.
Jag fortsätter in på en mindre trafikerad väg och byter om till kortbyxor då solen steker på. Jag får se en kyrkoruin och en del andra sevärdheter, när plötsligt en bil stannar jämte mig. Det är mannen från tidigare som kört ikapp mig och överröser mig med godis, det visar sig att han är säljare och har en skuffen full med godis. Jag tror att det är min lyckodag idag, så otroligt roligt att få möta så snälla människor. Den energi kicken jag fick (av ett trevligt möte och inte sockerkicken) gjorde de sista kilometrarna in till Västerås lättsamma. Väl i Västerås fann jag Lögerupsbadet och frågade vad en dusch kunde komma att kosta. Till min stora förvåning och lycka fick jag till svar att "ta du dig en dusch, det kostar inget för det är ju fredag". Vilken lycka och tur jag har idag, en dusch samt tvätt av kläder innan jag fortsätter norrut.
Infann en pizzeria för kvällsmat och sen sov jag längs med tysta gatan som leder ut ur Västerås. Vilken mäktig och rolig dag jag haft idag. Dagens distans blev 48 km och den totala distansen är 771,3 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar