måndag 26 juni 2017

Dag 41 - Midsommarafton i Umeå

Inatt har det varit kallt, ruskigt kallt och kondensen på insidan av tältet är ett faktum. Trots kylan har jag sovit tämligen bra och mjukt. Men kommer ut på vägen igen ganska tidigt och känner mig redo för en ny dag på landsvägen.
Efter en stund stannar jag för att bosta tänderna och för att byta tröja. Precis när jag är klar möter jag man som är ute på morgonpromenad. Vi samspråkar en liten stund innan vi får sällskap av en annan morgonflanör och vi slår följe en bit längs vägen. Efter en stund viker flanören av och önskar mig lycka till. Jag och David Boström (som är namnet på den man jag mötte först) fortsätter en bit och jag får längs vägen veta att jag passerar byns äldsta hus och att det förr i tiden varit ett krig i trakten mot ryssarna en bit bort. Jag får frågan om jag vill ha kaffe och en sådan fråga går ju inte att tacka nej till. Jag hade verkligen inte förväntat mig kaffe innan kl 14 idag och detta blev ett mycket roligt och oväntat möte. Jag får följa med David hem och träffa hans fru Birgitta samt en del av deras familj och midsommargäster.
Ett riktigt trevligt möte i Sörmjöle och ett härligt gäng att möta på morgonkvisten, ännu en gång förgylls min resa av härliga människor. Jag fick lära mig mycket om bygden och om kommande fjäll som jag ska möta samt fick jag myggmedel med mig för kommande strider med mygg och knott. Nu har jag mycket att fundera på hur jag ska lösa innan det är dags att ta mig an fjällen.
Idag är det midsommarafton, och jag passerar även Umeå. Tyvärr anländer jag ganska sent men hittar i alla fall en Ica och kan handla på mig mat inför kommande dagar. Jag hittar dock endast ett McDonalds som har öppet och jag får i alla fall lite potatis till midsommarmat. Imorgon är en ny dag med nya distanser, dock fruktar jag några kommande dagar utan kaffe.
Dagens distans blev 45km och den totala distansen är nu 1'484,6 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar