fredag 5 april 2019

Vecka 14 - Skåneleden och renoveringskaos

En ledig vecka kan ibland kännas oväntat lång, tisdagens beslut om att ta en paus från Skåneleden känns fortfarande som ett bra beslut. Förkylning har jag dock inte klarat mig undan men att spendera en vecka i ett kallt tält och med kyliga dagar känns inte riktigt rätt, i alla fall inte just nu med stundande arbete och med årets första ultra på ingång. I onsdags tog jag och pappa ett ryck tillsoptippen och fick äntligen bort all bråte som rivits ut ur stugan, och det krävde allt några körningar fram och tillbaka. Riktigt skönt att få det undan röjt...
I torsdags tog jag mig friheten att ta mig en riktig vilodag, inte många knop som blev gjorda och största delen av dagen spenderades under täcket vilket kan bero på stundande förkylning. Misstänker förkylning eller så är det en reaktion på allt byggdamm som finns i stugan. Vore utav den anledningen mycket skönare att vara ute på Skåneleden men ack denna kyla som infinner sig. 
I veckan har jag haft en mejlkonversation med Järseke Såg och äntligen blev det igår möjligt att tillsammans med pappa åka iväg och inhandla viktiga attiraljer i renoveringskaoset. Flertalet grovsågade plankor inhandlades, de ska inom kort omvandlas till fönsterkarmar och dörrfoder i stugan. Samt investerade jag i totalt fem stockar varav fyra kommer att barkas av och därefter bli till bärande delar i stugan. Kommer förhoppningsvis bli ganska bra när det väl blir klart... 
Jag påbörjade arbetet med att barka av en av stockarna igår eftermiddag när vi kom tillbaka. Tog cirka två timmar att nästan barka klart den. Som tur är har jag min Karesuando kniv som medhjälpare och jag får erkänna att det gick över förväntan att barka av stocken. Idag kommer jag fortsätta avbarkandet samt hoppas jag få till en lugn och fin eftermiddag. Dock har jag en hel del planering som behöver göras för att få ihop kommande veckor då jag hoppas få in mer löpning...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar