tisdag 9 april 2019

Vecka 15 - Ändrade planer & BFC

För inte så länge sedan skrev jag om årets stora utmaning eller åtminstone mina planer om att genomföra en större utmaning i år och det redan i maj månad. Denna tanke eller dessa planer får jag återigen skjuta lite på då det nu oväntat har dykt upp en annan utmaning. Efter att ha fått tips från Mariana om Barkley Fall Classics skrev jag in mig på väntelistan och det utan några större förhoppningar eller förväntningar att få en startplats. Dock tror jag att både Mariana och jag blev lika förvånade när vi båda kom med i startfältet. Vilket innebär att det i höst blir till att utforska nya skogar och en ny 50k tävling i Frozen Head State Park.
Utifrån att jag har en startplats till BFC får jag ta och tänka om angående hur jag ska få ihop årets utmaningar. I och med BFC kommer minst en veckas semester att tillägnas den upplevelsen och då jag har 25 semesterdagar (vilket är mer än väl) till förfogande kommer dagarna inte att räcka till för både en stor utmaning och BFC. Mina "mini-utmaningar" i form av de fem skåneleder som finns är möjliga att införliva under sommarmånaderna, det som blir klurigt är dock den större utmaningen. En stor utmaning kan både stärka och stjälpa kroppen och sett till den terräng som BFC kommer erbjuda är all träning som stärker kroppen att föredra. Det kommer dock för mig bli ett stort fokus på backträning så väl upp som nedförs löpning kommande månader och försöka hitta bästa möjliga sätt för att få in mängdträning. En stor utmaning hade för min egen del varit ultimat sett till mängd träningen men i tidsperspektiv hinner jag omöjligt med både en stor utmaning och BFC. I år får jag helt enkelt prioritera BFC då det förmodligen blir en upplevelse ut över det vanliga, samt förmodligen en upplevelse som för mig blir en "once in a lifetime" upplevelse.
Jag påbörjade mitt nya arbete denna vecka och nya rutiner i livet skapar nya möjligheter att ändra på andra lite mer oönskade rutiner. Vilket skapar möjligheten att få in allt mer löpning i livet igen. Med tanke på att BFC i höst och att det i helgen vankas årets första ultra försök blev det en skön löprunda igår. Känslan när allting går i lås känns magisk, tempot, flåset, steget och rytmen samt känslan och närheten av skogen gör upplevelsen lite mycket bättre... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar