fredag 12 juli 2019

Vecka 26 - 27 - 28 Snart vankas semester och nya äventyr

Bloggen har som vanligt halkat efter den senaste tiden, vilket på sätt och vis känns naturligt eftersom mitt vardagliga arbete erbjuder en majoritet av timmar framför dataskärmen. Därtill har jag fått allt fler extra pass på mitt andra arbetet vilket gör att jag ibland halkar efter med allt jag vill och planerar att göra. Dock känns det väldigt bra att återigen vara i tjänst och mitt extra arbete erbjuder möjligheten till att plocka in distans och steg om än i gående form. Extra pengar är inte heller helt fel när stugan renoveras för fullt samt kommer ombyggnaden i bilen att kosta på lite och därtill kan det vara skönt att lägga undan lite pengar för kommande semestrar och resor. Här om morgonen bjöd Söderåsen på magiska vyer en tidig morgon på väg till gymmet (se bild ovan), vilket ger lite guldkant på tillvaron samtidigt som beslutet att åka till gymmet kändes lite extra bra. 
Sedan senaste inlägget har läsningen kommit igång igen och bland annat har jag läst Stora löparboken för kvinnor skriven av Jessica Almenäs och Lovisa Sandström. En bok vars träningsprogram har inkluderats på gymmet samt kommer en del av upplägget omkring löpträning att beaktas framöver. Känns som att jag verkligen behöver investera i lite nya tankar och idéer omkring löpning eftersom jag just nu känner ett enormt motstånd till att få på mig löparskorna. Längtan ut i löparskorna har nästan ersatts av en fruktan att ge sig ut vilket skapar mentala hjärnspöken som trasslar till den enkelhet som egentligen finns i löpningen.
Jag har äntligen tagit mig tid att läsa Markus Torgebys bok Löparens hjärta, en bok som bjöd på många funderingar och både en del bekanta samt obekanta perspektiv på löpning. Enkelhet i all ära men ibland kan det enkla bli till just det svåra. När något så enkelt som löpning blir till ett komplicerat och ackompanjerat trassel av tankar, känslor och förväntningar, besvikelser och förluster då finns det endast ett sätt att trassla rätt det trassliga genom att snöra på sig skorna och ge sig ut.... En tanke göder en känsla som blir till en handling... så enkelt men ack så svårt. 
Jag har även  hunnit läsa klart Koka Björn som är skriven av Mikael Niemi, en bok som i sitt skrivna sätt påminner lite om Sherlock Holmes och "elementary Mr Watson". Samtidigt erbjuder den en resa upp i norrland på 1800-tal vilket är lite spännande dock som läsare får man ständigt påminna sig om vilket årtal det är man som läsare befinner sig i. Just nu håller jag på att ta mig igenom boken Ju mindre du gör desto mer får du gjort skriven av Tommy Hellsten, en bok som verkligen bjuder på djupare reflektioner och där det finns något tänkvärt på varje sida. En del böcker kan jag läsa för ren nöjesskull medan andra böcker får mig att reflektera mer samt ta till mig dess innehåll på ett mer lärorikt sätt. Jag tror faktiskt att denna bok är en av de böcker som fått mest understrykningar som i en förlängning kan erbjuda djupare analyser och insikter om diverse aspekter på livet i allmänhet.  
En av fördelarna med mitt extra jobb är de extra pengar som trillar in, denna vecka har jag tagit mig råd att ordna till bilen innan stundande semester och stundande landsvägsäventyr. Den spräckta framrutan har blivit bytt (stenskott är aldrig roligt och inte mitt framför förarplatsen) och därtill blev det i morse en besiktning. Därefter lämnade jag in bilen på en helrekond för att försöka få bort en del av den röklukt som infinner sig från tidigare ägare men också för att få skåpet utrensat från allt grus och alla skruvar som skramlat rundor. Känns lite ovant att köra runt i en relativt ren och glänsande bil.
Även skåpet fick sig en omgång idag, jag bad förvisso bara om dammsugning men fick hela insidan polerad och vaxad. Så snart jag får en helg ledigt ska jag ta tag i ombyggnationen av skåpet, ett takfönster är beställt och därefter planeras att införskaffa isolering och lite trevligare inredning. Dock kommer det bli en provisorisk inflytt redan inom några dagar då det vankas roadtripp upp till nordligare breddgrader. Fördelen med allt vax är att myggorna kommer mest troligt få en kamp i att stanna kvar på fronten. Ska dock bli riktigt roligt och spännande att få komma iväg igen...
En del nätter när jag arbetar extra bjuder på lite ljuvliga perspektiv, en av de stora fördelarna med nattjobb är för min del upplevelsen av att vara vaken när naturen förädlas utmed de sena och tidiga timmarna. När skymning blir till morgon... 
Samma plats, men i olika timmar... Känns ibland lite för bra att få betalt för att få beskåda naturens alla variationer och som tur är har jag än så länge klarat mig undan den värsta regnstormen och snöstormar. Kanske dags att sluta skriva då det vankas arbete imorgon... uppstigning kl 04:00 en lördag och söndag känns som en utmaning och om jag har tur kan det bli lite löpning efter allt jobb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar