torsdag 18 juli 2019

Vecka 29 - Mini semester och ett resande äventyr

Tidigare i veckan infann sig semesterkänslan i lite större grad än väntat, men jag lyckades flexa ut lite tidigare än väntat under tisdagen och kort därefter bar det av mot nya äventyr. Började med att packa klart bilen vilket har visat sig vara lika klurigt om inte klurigare än att packa resväskor. Därefter blev det till att utforska E4:an norrut mot Jönköping och vidare mot slutdestination Åre.
Dock blir en resväg sällan som planerat och i höjd med Skillingaryd och strax söder om Jönköping hostar bilen till och glödstiftslampan börjar blinka tillsammans med en sympatiserande motorlampa som distinkt började lysa upp instrumentpanelen. Bilens säkerhetssystem kickade in och helt plötsligt inkluderade min resa en maxfart på 100 kilometer och cirka 30 kilometer i diverse små motlut.
Efter att ha lunkat på och envist tagit beslutet om att fortsätta mot alla odds blev det till slut ett stopp i Örebro och dags att invänta en morgondag och en bilverkstad med tidiga öppettider. Jag som hade hoppats på att få åtnjuta en första riktig semesternatt i bilen vid någon mysig sjö fick istället utforska en tom parkering. 
Efter en natt i bilen insåg jag att det inte vore helt fel att prioritera att installera ventilationsfönstret som kom till bilen tidigare i veckan. Fönstret inkluderar både myggnät och mörkläggningsgardin vilket för min del kan bli en ypperlig installation då jag behöver både myggnät och ventilation. Dock återstår en liten fundering i att lista ut vart i biltaket det är lämpligast att montera detta fönster. Vilket får bli en fundering som jag får fundera ut när jag väl är hemma igen. 
Väl vid en märkesverkstad fick jag beskedet om att det är avgasåterföringsventilen (EGR - ventilen) som gett felkoder och som mest troligt inte fungerar optimalt längre. Om jag fortsätter min resa kan jag riskera att sätta igen partikelfiltret och att byta både ventil och filter skulle enligt verkstaden kosta omkring cirka 40´000 kronor. Vilket för mig inte är ett alternativ att betala och det i sig har gjort att jag fått hitta nya möjligheter för att ta mig till Åre. 
När väl tågbiljetten till Åre var bokade blev det till att fördriva lite tid med att sova ikapp mig efter nattens oroligheter, samt blev det till att läsa en hel del sidor i pågående bok i väntan på att 24seven gymmet tvärs över gatan skulle öppna. Efter en varm natt i bilen känns det som att en dusch stod på min prioriteringslista och ett pass på gymmet är ju inte helt fel i väntan på att tåget mot Åre skulle avgå. Som tur var fick jag tips om att ta nattåget upp till Åre vilket gjorde min väntan i Örebro lite längre men samtidigt fick jag logi över natten. 
Att vakna upp till magiska morgonvyer är inte helt fel, samtidigt som längtan ut på landsvägen ökar med dessa vyer. Tågresan har gått över förväntan och största delen av tiden gick åt till att slumra och försöka sova bort största delen av resan. Känns lite svårt att sova gott i sittande ställning men jag är förvånad över hur bra det gick trots att det var tämligen fullt på tåget. 
Väl i Åre blev jag upphämtad av Mariana som tillsammans med Calle anlänt tidigare i veckan, därefter blev det lite frukost och för min del en tupplur medan Mariana och Calle tog en kortare löprunda. Kändes för mig alldeles ypperligt att sova ut lite efter en skumpig natt på spåren.
Efter lite lunch tog vi tillfället i akt att reka en del av banan som Calle ska tävla på i helgen. En runda som bjöd på magiska vyer och för min egen del blir det också till att reka omgivningen eftersom Åre och dess omgivning kanske inkluderas när jag väl kan ta tag i att fortsätta min Sverige runt utmaning. Jag får erkänna att omgivningen är magisk omkring Åre trots att det är sommar och ingen högsäsong. Skog och djupa dalar i en svindlande variation, det här med semester känns inte helt fel trots allt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar