söndag 31 mars 2019

Dag 1 - Kust till Kust eller vilse i pannkakan?

Idag (fredag 29/3) var det min sista arbetsdag inför kommande byte av arbetsplats, jag lyckades i vanlig ordning att komma iväg alldeles i sista minuten. Jag flexade ut tidigt och kom hem och jag lyckades rafsa ihop packningen som inte var helt färdigpackad och därefter bege mig ner mot tågstationen. Blev ett kortare byte i Hässleholm innan jag kunde stiga av nästa tåg i Sölvesborg. Kom dit vid cirka 14:00 och hittade ett ICA Maxi där jag inhandlade de sista förnödenheterna. Därefter hittade jag skylten som förhoppningsvis kan visa vägen mot Ängelholm.
Väl i Sölvesborg lyckades jag tappa bort ledmarkeringen och som tur är finns Google Maps till hands, mina papperskartor täckte inte första etappen av Skåneleden vilket är lite bittert men till syvende sist kom jag rätt ändå. Första delen av etapp 1 består av oväntat mycket grusvägar, och kortare etapper med skogsstigar, vilket skapar en rätt skön omväxling även om jag personligen gillar det sistnämnda något mer. 
Lyckan är att lämna civilisationen bakom sig, dock är det förvånansvärt många raksträckor att bemästra så här inledningsvis. Får lite känsla av Norrland och den eviga vägen E8 vars raksträckor är utan dess like.
Kändes tämligen svårt med klädval idag, varmt och kyligt på en och samma gång. Vilket sinkade mig något då jag hela tiden fick stanna och justera packning och klädesval.
Backar fanns det gott om på första Etappen, samt lite härligt kulturarv.
Vid Ryssberget finns en utsiktsplats som gav härliga vyer över landskapet. 
Skog eller inte skog, dagens stora fråga. Blåsten minskar i skogen samtidigt som skuggan gör det svalare, solen värmer men blåsten kyler. Vackert vårväder i all sin prakt, och jag njuter av att äntligen vara på vift igen.
Nattens tältplats, en härlig solnedgång och en fin utsiktsplats alldeles ovanför skåneleden. Dagens distans blev kort på grund av sen start och en tidig kväll, jag vill hinna få upp tälten innan solen går ner eftersom min osäkerhet på om det funkar eller inte är tämligen stor. Dagens distans blev 12,81 km av Kust till kustledens beräknade 281 kilometer, samt transport sträckan från stugan ner till stationen 5,26 kilometer. Totalt avverkades 18.95 kilometer och det känns i kroppen att det var ett tag sedan jag plockade distans....  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar