måndag 25 mars 2019

Vecka 13 - Konsten att resa ett tarp-tält?

För att jag ska klara av årets utmaningar och framförallt för att klara av dem på ett sätt som för mig känns bra har jag investerat i en del utrustning. Tidigare år har jag lånat viktiga saker så som tält, sovsäck och liggunderlag med mera, vilket för mig har varit ovärderligt men i år har jag skapat möjligheten att investera i egen utrustning eftersom det kommer bli en hel del utmaningar framöver. En viktig detalj i år är det tarp-tält som jag köpt från DD Hammocks, vars vikt ligger på cirka 710 gram (utan tillhörande tältpinnar och linor) exklusive de vandringstavar som behövs för att resa tältet. Dock överraskade vikten mig något när jag jämför med mitt gamla Zephyr tält, fördelen med det nya tarp-tältet är dess storlek vilket ger betydligt mycket mer utrymme i ryggsäcken än mitt gamla tält.
Men att viktskillnaden skulle vara så marginell som den är trodde jag inte, endast 397 gram skiljer de båda tälten åt och för att göra mitt nya DD Hammock tält rättvist i vikt får jag väga det tillsammans med de stavar som jag mest troligt kommer att använda. När varje gram är värd sin vikt i guld känns det nya tältet något bättre att packa ner inför stundande utmaning.
Eftersom jag hoppas kunna vara lite mer förberedd i år när jag ger mig ut på utmaningar började jag igår att träna på tältresningar. Eller rättare sagt jag fick inte riktigt ihop det och fick då hjälp av min bror som har mer friluftserfarenhet än jag att tråckla ihop alla snören och stavar. Blev en hel del sökande på Youtube igår kväll när tältet skulle resas men väl rest gick det ganska smidigt att ikväll resa det på nytt. 
Jag får erkänna att nu när jag sett tältet i dess rätta form infinner jag en viss skepticism. Det som oroar mig mest är tältets tunna golvduk som förmodligen kommer gå sönder tämligen fort. Samt känns det som att det är ett tält som ska monteras på gräsmattor eller så platta ytor som möjligt. Det i sig kan bli lite bekymmer för min egen del eftersom jag inte är speciellt fenomenal på att välja tältplatser....
Vandringsstavarna är just nu mitt dilemma då jag tror att de jag har är något i kortaste laget, samtidigt känner jag inte för att investera i ett par nya innan jag har provat på att använda de jag har.  Helst hade jag undvikit stavar men eftersom jag vill få ner vikten i ryggsäcken så har jag inte någon större valmöjlighet. Frågan är bara vilken typ av vandringsstavar jag kan tänkas föredra när jag väl är ute och blir smått beroende av dem för att få ett fungerande tält. Stavar som är justerbara (nedre bilden)kan vara fördelaktigt då det går att spänna tältduken på ett annat sätt än med vikbara stavar. Det sistnämnda är dock en fördel sett till vikt och smidighet att packa ner. Känns lite som att jag väljer mellan pest eller kolera eftersom inget alternativ är det jag egentligen föredrar. Resterande del av veckan kommer erbjuda lite fler möjligheter till att träna färdigheterna i att resa tält, därtill ska mat inhandlas och fler minneskort till kameran. Provade på att filma min tältresning då jag under stundande utmaningar kommer att prova på att filma vissa etapper eller sekvenser av löpningen. Något jag kommer göra för mitt egna nöjes skull då det kan vara lite kul att ha andra minnen från utmaningar än bara stillbilder. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar