lördag 23 mars 2019

Vecka 12 - Packadoodle 1

Tidigare i veckan stod jag i köket och diskade och när jag tittade ut genom köksfönstret fick jag se att en ekorre flyttat in i fågelholken som hänger på sned i trädet mitt emot. Ekorren spenderade några intensiva minuter med att hoppa från träd till träd för att samla mossa som den sen använde till att isolera fågelholken. Att få studera detta projektarbete förgyllde verkligen min morgon och därtill blev min längtan ut på utmaningar lite större och som tur är går tiden fortare än väntat och snart är det dags att ge sig ut. 
I ett inlägg under maj månad år 2018 skrev jag följande: "En annan utmaning blir att få ihop tid och möjligheter till att utforska några specifika vandringsleder och möjligen göra en All In-version eller "En för alla, alla för en" samt en touch av All In". Årets första "mini-utmaning" blir således att ta tag i detta projekt, de specifika vandringslederna som jag har haft i åtanke sedan år 2018 är att prova på skåneledens fem leder. Dock kommer jag inte att kunna testa på min idé om en "All In-version" (i alla fall inte i år) eftersom jag helt enkelt inte har möjlighet att frigöra den tid som krävs för det. Men att springa alla femlederna var för sig bör vara möjligt om jag delar upp en av lederna i två etapper. I min grundidé hade jag tänkt utforska lederna utifrån deras lednummer men när jag inom kort oväntat får en veckas ledighet kan jag inte börja med något annat än kust till kustleden (som förvisso är SL 1). Om jag räknat rätt kommer kust till kustleden att landa på cirka 281 kilometer. Jag kommer att starta från Sölvesborg i Blekinge och målet blir antingen i Ängelholm i Skåne eller för skojs skull springer jag vidare till Höganäs. Jag tror dock att det är lättare att få till buss/tåg från Ängelholm och hem än från Höganäs, alternativt blir det till att resa via Helsingborg för att komma hem. Om jag studerat kartan rätt kommer jag ha cirka två till tre dagar utan möjlighet att handla på mig mat, vilket ger mig chansen att testa både stormkök och min egen matlagningsförmåga. Därtill går hela "mini-utmaningen" ut på att testa min utrustning, och min packningsförmåga. Största svårigheten är nog tillgång till vatten, men det löser sig förhoppningsvis när det väl är dags att ge sig ut.
Jag har gjort en liten lista på de attiraljer som jag tar med mig ut på kust till kustleden och som får bekänna färg under kommande utmaningar. En del av sakerna har varit med mig tidigare på utmaningarna under år 2016 och år 2017, medan en del attiraljer är nya för i år.

Listan kommer dock att redigeras för varje utmaning utifrån vad jag tycker fungerar eller inte fungerar:
  • OMM 25l ryggsäck
  • Liggunderlag 
  • Regnskydd
  • Sovsäck
  • Tarp-tält + stavar
  • Stormkök + gas 
  • Karesuandokniv
  • Kniv/gaffel/sked
  • Tändstickor
  • Mat?
Kläder som delvis kommer vara nerpackade och delvis vara på kroppen:
  • 1 st OMM regnjacka
  • 2 st Kullamannen tröjor (från 2018 eller 2017)
  • 1 st Kullamannen tröja (2013) t-shirt
  • 1 st dunjacka lättvikt
  • 2 par strumpor (+ sovstrumpor?)
  • 1 par vadskydd
  • 2 par trosor 
  • 2 st sport-bh
  • 1 par shorts
  • 1 par Ron-hill trackster byxor
  • 1 par windstopper långkalsonger
  • 1 par regnbyxor
  • 1st Kullamannen keps
  • 1 st Tjörnarparenmössa 
Övriga attiraljer
  • Solglasögon
  • Garmin- klocka + laddare
  • Mobiltelefon + laddare
  • Go Prokamera + laddare + hållare
  • Powerbank
  • Pannlampa + extra batterier
  • 1 st tandborste + tandkräm
  • 1st halv tvål (1/4 dels tvål blir det nog alternativt tvättlappar)
  • 1st diskmedel i liten förpackning
  • 2 - 4 st vattenflaskor (ej bestämt vilken sort än)
  • 1 st liten snabbtorkande handduk
  • Egen konstruerat första hjälpen-kit
  • Hygienartiklar
  • Karta (i vattentåligt fodral) + kompass 
En del saker återstår att införskaffa, exempelvis kartor, powerbank, tändstickor och mat. Men utöver det så borde jag vara mer eller mindre redo för avfärd. Tågbiljetterna till Sölvesborg är bokade och nu inväntas egentligen bara en sista arbetsvecka innan det är dags. Jag hoppas få in lite mer löpning under veckan som kommer och att jag hinner införskaffa de sista attiraljerna innan fredag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar