söndag 18 september 2016

September sjuk

Tredje året i rad som september månad erbjuder sjuklighet, år 2014 hade jag som plan att utmana Helsingborgs Marathon men samma dag som starten gick blev jag tvungen att prioritera min hälsa. År 2015 var jag anmäld och som vanligt mindre tränad inför Tjurruset i Karlstad och samma vecka som det var dags att utforska lervälling dök en förkylning upp. September månad är för mig numera associerade med förkylning, efter ett riktigt trevligt och roligt Tjurrus- galej igår kommer febern på besök idag. Söndagar är förvisso en vilodag men idag tar jag personbästa i att vila. Sovit i princip hela dagen med olika variationer av febersvettningar samt frysningar som påminner om sovsäckstiden i de nordligaste delarna av Finland och Sverige. Jag är fortfarande förvånad över att jag lyckades med att klara av min utmaning utan att bli dunderförkyld. 

Förutom denna förträffliga avslutning på veckan är jag rättså nöjd med antalet kilometrar som jag fått ihop. Önskar att jag kunnat få in mer löpning men likväl är jag nöjd med att veckans sammanlagda distans kom upp i 84 kilometer. Sommarens utmaning introducerade ett nytt förhållningssätt till kilometrar, 84 kilometrar borde motsvara ca två och en halv dag ute på vägarna. Även om 84 kilometrar till vardags känns långt och lite pustigt är 84 kilometrar egentligen inte så mycket. I snitt 14 kilometer per dag inklusive en vilodag, dock blev denna veckas vilodag lite mer än ofrivillig. Men jag får nog lov att erkänna att det är rätt skönt att få sova ut en hel dag. Ny vecka imorgon och med det nya utmaningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar