söndag 30 juli 2017

Dag 67 - Delmål 4: Treriksröset - Sveriges nordligaste punkt

Idag är det den 19 juli och jag kan om jag har tur nå mitt fjärde stora delmål. Jag vaknade tidigt idag för att försöka hinna fram till båten Malla, även om jag inte tänkt åka båt fick jag tipset från Stig Allas att låta båten ta ryggsäcken. På så vis sparar jag på krafterna och kan komma fram fortare till treriksröset. Jag började dagen med att koka upp en rejäl portion havregrynsgröt för att verkligen dunderladda inför vad som komma skall.
 Vinkade hejdå till berget Sanna i Kilpisjärvi när jag tog sikte på norra Kilpisjärvi och båtplatsen för båten Malla.
 En oro växer i magen och tro det eller ej men ut dit till det mörka är jag nu på väg. Det är nu jag tänker på de råd och den hjälp jag fått de senaste dagarna och inser att jag faktiskt inte har en aning om vad jag kommer att möta de kommande dagarna.
 Jag missar båten med några minuter och istället för att deppa ihop tar jag en extra frukost tvärs över gatan från båtplatsen. Därefter tar jag mig an den första etappen mot treriksröset och tämligen tidigt blir jag stoppad av en finländsk man som frågar om jag har vattenbeständiga skor med mig. När jag svarar nej skakar han på huvudet och går vidare, i sådana stunder är jag glad över att jag inte sa att jag är svensk. Sådär utifall att jag skulle kunna stämpla övriga svenskar som tokiga eftersom jag kommer med löparskor.
Jag når tidigt den stora stenen som är på vägen till treriksröset och stundtals möter jag riktigt steniga partier av vandringsled.
Jag passerade ett vattenfall samt en hel del magiska vyer, och till slut ser jag det gamla röset och kort därpå når jag mitt huvudsakliga mål för dagen.
 Treriksröset, så nära men ändå så långt ifrån.
Delmål 4 är numera beskådat och jag kan efter en stor längtan och ett stort besvär få ta mina första steg söderut. Som Mr Sjögren sa, varje steg jag tar nu bär mig hemåt och söderut. I det finner jag en stor lättnad och snart kanske jag är hemma igen.
Efter dagens besök vid treriksröset tog jag sikte på Nordkalottleden och Pälstastugan, vägen dit bjöd mig på min utmaning första men inte sista lårdjupa vad i isande kallt vatten. Samt fick jag mitt första breda strömmande vad vilket var en upplevelse utan dess like.
 Så nära men likväl så långt bort, treriksröset ser inte stort ut på vägen mot Pälsta.
Vädrets makter är verkligen på min sida idag, molnen hopar sig omkring mig men jag får solens strålar som sällskap hela vägen fram till Pälstastugan. Där möts jag av två riktigt trevliga stugvärdar som verkligen hjälper mig med råd och tips inför morgondagens distans. Oväntat är stugan välbesökt och jag får träffa tre finländare och en svensk samt stugvärdarna som alla hjälper mig och förgyller min vistelse där.
Dagens distans blev 27,9km och den totala distansen är 2'477 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar