söndag 30 juli 2017

Dag 71 - Nordkalottledens roligaste dag

Idag vaknade jag ganska tidigt och fann att det fanns täckning på telefonen. Jag kunde således påbörja dagen med att uppdatera omvärlden att jag fortfarande rör på mig och att jag har väldigt roligt.
Idag har jag besökt nordkalottledens snöigaste passager, återigen är det mycket mindre snö än vad jag tidigare väntat mig. Men samtidigt kom grönskan tämligen fort och plötsligt fann jag mig själv i grönskande skog som tillhandahåller både mygg, knott och bromsar.
En del platser på leden påminner om hur svårt det är att beskriva dess känsla med ord...
Jag hittade en plats där jag kunde bada idag dock i iskallt vatten, men ruskigt skönt att få skölja av mig de senaste dagarnas svett och få rent lite kläder. Men det är dock sällan jag badat med så obeskrivlig omgivning.
Efter skog blev det öppna landskap och mycket mindre leriga vad.
I Norge odlas plankor på träd, dock ett smidigt sätt att förvara ledens spångar på.
Idag är helt klart nordkalottledens roligaste dag, detta eftersom jag otippat nog hann ikapp Mr Allas innan han drog iväg på renkalvsmärkning. Detta i sig gjorde att Stig införlivade sitt löfte om att bjuda mig på mat om jag hann ikapp honom. Jag får lov att erkänna att den måltiden var riktigt god och så otroligt skönt att för en kväll slippa laga mat. Vad som gjorde kvällen ännu tokigare och roligarer att när jag anlände kom P-A på sin fyrhjuling. Vilket gott skratt jag fick mig när vi insåg att jag och P-A träffats tidigare. På förra årets utmaning möte jag P-A längs med väg E45 och fick då se hans barnbarns renkalv. Att jag åter skulle träffa på P-A var väldigt otippat och att därtill Stig kände honom var ännu mer otippat. Men denna kvällen kommer jag sent att glömma. Riktigt roligt att åter få träffa Stig samt även P-A och därtill fick jag hjälp med att hitta en bra tältplats bortom all fyrhjulingskörning som kvällen skulle erbjuda.
En del dagar är bara obeskrivliga, idag är en sådan dag... Dagens distans blev 27,93 km och den totala distansen är 2'593,03 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar