fredag 4 januari 2019

Vecka 1 - Kontinuitet

Årets första vecka är avklarad och märkligt nog känns det bättre än förväntat när det kommer till planering och träning. Denna första vecka har till största del varit en prövovecka, där jag testar om det för mig fungerar att få in allt i mitt liv som jag önskar få gjort eller få möjligheten att göra mer utav. Jag kommer försöka hålla liv i bloggen med förhoppningsvis ett inlägg per vecka, mest för att jag ska underlätta för mig själv och för min egen skull. Detta då det kan finnas brister som så väl fördelar i det jag gör eller planerar och som kan ge mig mer kunskap om mig själv och vad jag kanske borde ha ändrat på eller tänkt på.
När nu årets första vecka snart är förbi har också min "Episod I" börjat vilket inkluderat löpning både på tisdag, torsdag, fredag samt kanske (idag) lördag. Egentligen borde jag ut på en löprunda idag men just nu vet jag inte om en förkylning börjar bryta ut vilket gör att jag får avvakta hur det känns under dagen. Onsdagar och kanske även söndagar kommer att erbjuda promenader, och det med extra vikter som förmodligen kommer att öka succesivt under året. Denna vecka var viktvästens vikt 4,2 kg och kommande tre veckor kommer jag att ha samma vikt och därefter öka vikt var tredje vecka. Söndagar har jag tänkt som vilodagar och därav är en promenad inte ett nödvändigt måste, utan får fungera mer som ett sätt att bli av med rastlösheten om den kommer att infinna sig.
Veckans styrketräning har erbjudit nya möjligheter till träningsvärk, och träningsvärk det har jag allt haft. Min planering för styrketräningen är att måndagar, onsdagar samt fredagar är fokuserade på benmuskler, tisdagar och lördagar fokuseras på rygg och mage och torsdagarna ges tillfälle att arbeta med axlar och armar. Eftersom det nya året introducerades på en tisdag började min styrketräning med rygg och mage, grundprincipen för mig med styrketräningspassen är att jag väljer ut cirka 4-6 övningar per område och därefter blir det 4 set * 12, 10, 8, 6 reps (förutom för svårare övningar där jag droppar till 3*15). För min egen del tror jag att detta är det bästa för mig eftersom träningen blir väldigt enkel och jag får möjlighet att träna upp samtliga svagheter. Just nu behöver jag stärka både ben och rygg vilket gör att jag inledningsvis på året ägnar dessa lite mer uppmärksamhet. Det som inte fungerat i veckan är faktiskt mina styrkepass fokuserade på ben, detta förmodligen för att jag inte strukturerat upp dess innehåll riktigt, samt missade jag ett mellanmål i onsdags vilket gjorde att kvällen inte blev som jag tänkt mig. Min planering kan således finjusteras inför kommande vecka. I kombination med löpning kommer många nuvarande svårigheter att lossna och det tämligen fort för mig, samtidigt som jag vet att det jag behöver allra mest är kontinuitet i både löpning, styrketräning och kosthållning. Givetvis kommer jag tillåta mig själv att njuta av lite godsaker och god mat, men god mat och godsaker kan ju faktiskt vara av ett nyttigare slag också.
Det som onekligen fungerat för mig denna vecka är att jag lyckats få in en timmes läsning varje dag, eftersom min hög med böcker som jag verkligen vill läsa men som sällan blir av bara växer, är det i år dags att börja beta av lite böcker. Denna vecka har jag läst ut boken Arthur och hans vänner och andra berättelser om hundar som fått människor att hitta sig själva - författad av Mikael Lindnord, samt har jag nästlat mig in i boken De underkända - författad av Michael Hjort och Hans Rosenfeldt.
Utav dessa två har jag haft mest nöje av att läsa Arthur och hans vänner, dels har jag inte läst klart De underkända samt är jag lite missnöjd över hur den sistnämnda boken illustrerar Helsingborg och även det faktum att författarna "tryckt in" för mycket problematik kring huvudaktörerna. Som tur är vankas andra kriminalromaner i min bok hög och det ska bli spännande att se hur många böcker som kan läsas under kommande år.
Inför kommande vecka behöver jag verkligen finjustera mina styrketräningspass samt få in mer effektiv studietid, vilket innebär att jag kanske helt enkelt får låta bli att ta sovmorgon och ta tag i det som ska göras istället. En sak som är säker, planering och justeringar görs bäst framför kaminen och med nybryggt kaffe... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar