fredag 11 januari 2019

Vecka 2 - En experimenterande månad

Andra veckan inleds med ett dunder och brak av förkylningskänningar eller så kallat illusioner om förkylningstider, dock infann sig möjligheten att under helgen planera in veckans samtliga träningspass vilket gör att jag verkligen hoppas på att förkylningen (om det ens är en förkylning) försvinner lika fort som den dyker upp. Förra veckan fortlöpte oväntat bra och jag förvånades över att jag faktiskt fick gjort det mesta i min planering. Denna veckan skiljer sig inte speciellt mycket från förra veckan mer än att jag faktiskt lyckats få gjort fem tentor i kursen rättspsykologi. Vårterminen erbjuder flertalet kurser så som rättspsykologi, kriminologi, mer psykologi samt lite huliganism som samhällsfenomen. I kombination med ett heltidsarbete och därtill ett behovsarbete samt renoveringen av stugan och träningen känns det ibland som att livet verkligen behöver sin planering och strukturering för att allt roligt ska kunna hinnas med. När ett heltidsarbete erbjuder semestertider finns det förvisso möjligheter att skapa nya utmaningar, inte nog med att ett arbete finansierar en utmaning, när kurserna slutar till sommaren känns en ny utmaning som en fenomenal belöning efter ytterligare en termins grubblerier med tentor och studietider. Dock vill jag i år lyckas bättre med min utmaning vilket gör att jag behöver fokusera allt mer på att hålla mig till min planering och inte tappa fokus. Denna vecka har jag dock endast hunnit med att läsa en bok, det blev ännu en kriminalroman vid namn Tre minuter författad av Anders Roslund och Börge Hellström, en bok som helt klart levde upp till mina förväntningar och mer därtill. Med tanke på att det blir en hel del läsande i studielitteratur känns det rätt och riktigt att hinna med lite nöjesläsning också. Jag känner verkligen att jag saknat tid till att läsa och speciellt läsning där jag inte har några krav på mig att studera texten i syfte att återanvända den i någon annan mening. Om jag lyckas bibehålla dessa lässtunder kanske det blir ett minimum på 52 lästa böcker under året (en per vecka) vilket skapar ett nytt dilemma då jag inte riktigt vet vilken bok det blir härnäst.
Min planering har just nu störst fokus på träningen, således har veckans löpning rullat på riktigt bra och som planerat. Gårdagens löpning var helt klart kyligast denna vecka och tillika mycket uppfriskande. Styrketräningen går det dock lite sämre med detta när jag i tisdags lyckades med konststycket att på något sätt sträcka eller tänja ut en muskel/muskelfäste vid nedre magmusklerna. I stunden var det inget jag noterade men ack och ve för att försöka göra resterande magövningar och att överhuvudtaget skratta denna vecka har varit olidligt spännande. Måndagens benpass var också en raritet när jag efter ett fåtal övningar insåg att jag behöver lite mer finjusteringar i antalet reps kontra vikt, detta resulterade i en monsterträningsvärk som under onsdagen och torsdagen var ett fenomen i sig själv att hantera. Jag uppskattar förvisso träningsvärk eftersom träningsvärken påminner mig om hur viktigt det faktiskt är att träna för att kroppen ska fungera optimalt. 
Jag springer just nu i ett par Merrell Trail glove 4 som jag funderat på att inhandla tämligen länge. Skorna är den modell som jag tänkt prova att använda på min "semester" och således på en utmaning. Det som skiljer sig lite i år och från tidigare år när det kommer till skor och utmaningar är att jag redan nu vet vilken typ av sko jag vill springa i och att jag faktiskt har skapat möjligheten att springa in mig med skorna i god tid. Än så länge fungerar skorna långt över förväntan dock är jag inställd på att jag kommer att behöva ett par till inför själva utmaningen. Nåväl, januari månad kommer förmodligen att bli en experimenterande månad och således får den bli vad den blir... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar