lördag 23 maj 2020

Dag 4 & 5 - Renoveringskaos är det aktiv vila?

Eftersom jag ännu inte återvänt till landsvägen kändes det igår bäst att ta itu med en del av återstående renovering i stugan. Blev till att köra iväg och inhandla diverse tapeter och tillbehör för att därefter ta tag i det som jag väldigt länge har undvikit - tapetsera och måla väggar. Finns det något tråkigare än att behöva välja tapeter, färg och inredning?... Som vanligt blev det till att ta första bästa alternativet till tapeter som inte gav mig kalla kårar (blommiga tapeter är inte mina favoriter även om det just nu känns som en trend). Numera är fem och en halv vägg färdig tapetserade och det lättar lite på "att göra" - listan, två väggar kvar sen kan jag förhoppningsvis pusta ut ett tag. Inser att det återstår en hel del sortering bland bråte men allt har sin tid och jag har definitivt inte någon brådska att bli klart. Jag har börjat inse att jag trivs egentligen som allra bäst när jag lever och bor på landsvägen och ur en ryggsäck och utifrån det känner jag inget eget behov av att få färdigt renoveringen inom en viss tid. Det blir lite som med landsvägen och distansen, det blir vad det blir och tar den tid det tar.
Jag investerade också i lite tavelramar och en enstaka tavla, fördelen med att äga och renovera sin egen stuga är att det blir helt rimligt att ha en terrängloppsvägg och en asfaltsloppsvägg. Även om inget lopp egentligen kan ses som en prestation är loppen för mig förknippade med många roliga minnen. Nu saknas egentligen bara en vägg för utmaningar och kanske en DNF (did not finish) vägg eftersom jag har fler DNF nummerlappar än vad jag snart kan räkna till. 
För övrigt saknas nu mest lite detaljer i stugan som golvlister, taklister och belysning samt lite enstaka inredningsdetaljer. Eftersom jag oftast arbetar tämligen mycket känns det lite väl omotiverat att renovera och därtill investera i inredning, jag behöver förvisso en del möbler men ack så tråkigt det är att välja och vraka bland möbler och det är mycket roligare att investera i löparskor istället. Fick till slut upp sista tapetvåden i köket och jag vet ännu inte om jag kommer uthärda dessa glada gubbar och ledsna gubbar som är det enda jag ser när jag tittar på tapeten. I morgon vankas sista tapetvåderna och sista målningen sen bokar jag tågbiljett ut till landsvägen på måndag morgon, och förhoppningsvis får jag till några trevliga dagar ute i friheten igen. Hoppas på bra med distans kommande dagar för nu har det varit två och med imorgon räknat tre vilodagar vilket gör att jag lite efter min planering i TGVRAT racet eller The Rat Race som jag allt mer börjat kalla det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar