lördag 10 december 2016

Tälta i December


Ibland kan jag inte låta bli att förundras över hur snabbt veckor kan försvinna, tiden rusar verkligen iväg just nu och med det hinner jag knappast med hälften av vad jag önskar. Men när tiden går fort brukar jag ha riktigt roligt och som tur är så är det precis så, praktikperioden fortlöper och det är riktigt roligt eftersom det innebär en hel del vardagliga utmaningar. Ännu en vecka har dock passerat utan löpning, vilket börjar kännas allt annat än bra samtidigt som jag behöver prioritera inlämningsuppgifter som i sin tur är lite mer tidskrävande än önskvärt. Att därtill rensa ut och sälja av en hel del gamla ägodelar tar sin tid det också, en tid som förvisso är gynnsam när det ger lite klirr i kassan. Möjligheten att investera i en egen utrustnings ökar således och för min egen del innebär det att jag lyckats inhandla två dunsovsäckar som är väldigt likt de jag fick lov att låna under sommarens utmaning. Priset i sig var lite för bra för att vara sant och på så vis kunde jag inte låta bli att shoppa loss. Men när det står att sovsäckarna ska klara av ner till -30 grader kan jag ju inte gå flera månader utan att testa deras kapacitet. Så igår inleddes "expedition Johansson", jag fick möjligheten att låna min brors tält och uppblåsbara liggunderlag vilket gjorde att vi körde lite tältresning i trädgården och tillika spenderade jag äntligen en natt i tält igen. En sådan där "lite för bra för att vara sant" känsla infann sig till en början eftersom jag längtat tillbaka ut till tältandet, men någonstans under nattens timmar försvann den uppblåsbara effekten i liggunderlaget och det faktum att även en gräsmatta kan kännas som betong infann sig. En mycket blåsig och regnig därtill stenhård natt har det varit men likväl riktigt härligt att upptäcka sovsäckarnas fenomenala kapacitet. Några -30 har det förmodligen inte varit i natt men nattens kyla kan gott och väl vara snarlik den som infann sig mina första nätter på den finska sidan i somras. Näsan frös dock inte till is denna natt och i skrivandets stund funderar jag på om jag inte ska passa på att spendera en natt till i tält, bara så där apropå eftersom det är ju trots allt bara december månad och vem vet hur snart jag kan få prova på att tälta igen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar