fredag 4 augusti 2017

Dag 81 - Kaitumjaurestugan - Teusajastugan och vidare

Vi kom iväg lite senare än vad vi hoppats på idag. Men vi nådde tämligen tidigt Kaitumjaurestugan och där fick vi ett mycket trevligt bemötande av stugvärden som bjöd på saft. Vi fick även salt att ha med till havregrynsgröten då örtsalt var lite väl intressant i kombination med havregrynsgröt. Vi träffade även på en belgare som hjälpte oss med hur kommande stigar ser ut och till syvende sist lyckades vi komma vidare.
 Efter kaitumjaurestugan hittade vi en fors...
 Därefter fick vi ganska lätt terräng med öppna vyer.
Malin är på språng, riktigt bra fart trots trixig terräng. Det är verkligen guld värt att få sällskap dessa dagar. Det känns mer värdefullt att få dela dessa vyer med någon som också uppskattar fjäll och utmaningar oavsett väder.
Magisk natur, så obeskrivligt roligt att få uppleva detta.
Malin fångade både sig själv och mig samt regntunga moln i ett riktigt häftigt foto, solen höll oss dock sällskap hela kvällen.
Ledens första rodd mötte vi idag när vi kom till Teusajastugan, när vi kom dit övervägde vi att ta motorbåten över men efter en riktigt grym lunch så dök ännu en roddbåt upp och vi tog chansen att ro över sjön istället. Malin rodde första halvan över sjön och andra halvan tog en av de två tyskar killar vi hade sällskap av i båten över. Det gick väldigt smidigt även om årklykor och åror inte alls matchade varandra.
Vacker omgivning hade vi allt på vår tur över sjön.
 När vi kom över var det allt dags att vandra vidare...
Efter dagens långa etapp tog vi en paus innan vi fortsatte de sista kilometrarna. Riktigt skönt att ibland få vila benen och njuta av utsikten.
Vi får verkligen beskåda obeskrivlig natur, frihetskänslan är övermäktig när moder natur är så vacker.
 Packningskaos i fjällen eller rättare sagt torkningskaos är efter regniga dagar tämligen vanligt. Dock hittade vi en riktigt bra tältplats om vi bortser från alla efterhängsna mygg.
Dagens distans blev 24,14km och inkluderar resans första rodd. Den totala distansen är 2'803,96 km.