lördag 19 augusti 2017

Dag 95 - Hemavan

Gårdagens tältplats var verkligen mäktig, men den visade sig också vara ett riktigt knottnäste utan dess like. Nedpackning av tältet och alla attiraljer gick i rekordfart och så snart vi påbörjade dagens distans blev det lite mer uthärdligt med knott. Men då började regnet ösa ner istället och de sista kilometrarna till nästa stuga blev avverkade i lervälling och med snorhala plankor. Ingen vurpa blev det som tur var men ack så kämpigt det är att glida runt som på bananskal mest hela dagen.
Vid Syterstugan (tror jag att den heter) fick vi världens bästa mottagande av stugvärden Maggan och hennes make Björn. Trots att servicetiden inte påbörjats fick vi komma in i värmen och torka upp oss efter regnet. Det blev en lång paus då det visade sig att Maggan och Björn kommer från Eslöv och att Maggan också gillar långvandringar. Mycket att prata om vilket verkligen förgyllde morgonen, därtill fick vi prova på bärremar som jag mest troligt kommer att försöka mig på att tillverka själv när jag kommer hem. 
 Efter vilostunden var det åter dags för mer distans, över broar och in i dimman kom vi allt.
Ibland är det lite häftigare än häftigast att gå in i dimman. Som tur är behöver vi idag bara gå på plankan för att komma rätt.
 Oavsett väder går det att vara glad eller åtminstone se glad ut, får erkänna att jag blev allt mer bitter ju längre dagen blev. Regn i all ära men även det kan jag få för mycket av.
 Ännu ett magiskt himlavalv på kvällskvisten...
Hemavan är tämligen nära, dock aningen svårt att komma dit när det ser så nära ut men i verkligheten är det så långt bort.
 Jan har nu nått sitt slutmål på resan, Hemavan och således bemästrat Kungsleden på endast 20 dagar. Riktigt häftigt och ännu mäktigare att få ha tagit del av hans resa och kämpandet mot målet. 440km Kungsled har han nu avverkat och imorgon åker han hem till familjen igen. Även för min del är Kungsleden avklarad och jag får påbörja studerandet av vilka vägar jag ska ta framöver.
 Äntligen äro kungsleden avklarad... Så otroligt skönt.
Hittade även en liten kompis i Hemavan, dock kan jag fortfarande inte se några likheter oss emellan. Röda kinder och näsa är tämligen inte tillräckligt...
Dagens distans blev 32,92 km och den totala distansen är nu 3'185,14km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar