fredag 23 september 2016

Vad vill jag hitta på?

Ännu en vecka har snart passerat förbi, en vecka som för min egen del har inneburit en minimalistisk träning. Det vill säga ingen träning alls bortsett från 48 kilometers promenad till och från praktiken. Löpningen har jag vilat mig ifrån eftersom jag inte känner för att utmana basiluskernas kamp om att erövra mitt immunförsvar. September och förkylning verkar näst intill som en årlig och personlig upplevelse som är allt annat än trevligt. Fördelaktigt är dock att det ännu finns hopp inför kommande Kullamannen, tänker mig en vila fram tills veckans slut för att förhoppningsvis på måndag få ruljans i benen igen. 43 dagar återstår och jag inser att mina förberedelser återigen är i det lägsta laget, och med det kommer det även i år bli en kamp.

Tidigare i dag funderade jag lite över vad som gör en utmaning till att bli en utmaning. En fundering som jag inser är tämligen hopplös eftersom den inte kan resultera i något konkret svar. Men likväl kan jag inte låta bli att fundera kring utmaningar, speciellt kring kampen som jag själv kan uppleva under en utmaning. Även om jag sitter och funderar över nya utmaningar i likhet med den jag precis klarat av infinner sig en viss kamp och utmaning även i vardagslivet. Kampen om kunna få igång vardagslöpningen är en utmaning i sig själv, en utmaning som jag försökt övervinna under flera år men inte riktigt lyckas kunna vinna (än). Om jag kan klura ut min egen möjlighet att lyckas och bibehålla en fungerande vardagslöpning kommer mina framtida utmaningar förmodligen att bli lite lättare (om än mycket roligare) att utmana.
Ibland och lite så där lagom ofta kan jag fundera på vad som egentligen blir till en avgörande faktor för att en möjlighet ska kunna skapas. Jag tänker utifrån min tidigare utmaning och den erfarenhet jag fått i och med att jag klarade av skapa dess möjlighet och därtill ta chansen som gjorde den till att bli en verklighet. Om jag tänker mig en ny utmaning infinner sig en del begränsningar, begränsningar som i skrivandet stund med är frågetecken och som jag i första hand behöver räta ut. De första frågorna som  jag klurar på är:
  • Hur många dagar behöver jag (har jag möjlighet att använda mig av)?
  • Hur mycket har jag råd att låta en utmaning att kosta?
  • Vad vill jag hitta på?
Den sista frågan är förmodligen den fråga som är viktigast för mig att svara på, eftersom den avgör lite om antalet dagar är rimliga samt om jag har budget till att införliva den nu eller om jag måste avvakta och spara ihop lite mer gryn. Sista frågan är inte bara viktigast men även svårast att klura ut i och med att den är så avgörande. Ju mer jag studerar kartor dess fler roliga utmaningar dyker upp, men frågan är fortfarande densamma... Vad vill jag hitta på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar