söndag 11 september 2016

Energikakor

I fredags provade jag på att tillreda Mr Larssons energikakor, något som jag vid tidigare tillfällen inte riktigt lyckats bemästra. Eftersom kombinationen med att koka knäck i en för liten kastrull resulterade i en sorts vulkanliknande översvämning av segt, kladdigt knäck. Men i fredags och nästan ett år efter mitt tidigare försök lyckades jag äntligen att få ihop en hel drös med energikakor. Denna vecka har inte riktigt fungerat ur ett löpperspektiv eftersom kroppen har känts förkylningsseg. I måndags blev det en kortare 6 kilometare men därefter har jag endast lyckats knalla in 42 kilometer. Att springa är fortfarande mycket roligare än att gå, men att gå är bättre än både cykel och buss. Eftersom kroppen har piggnat till sig under veckan kommer morgondagen erbjuda löpning, hoppas jag på i alla fall. Kullamannen kryper sig allt närmare och nu återstår 55 dagar till årets utmaning, en utmaning jag känner mig allt annat än redo för och på så vis är det som vanligt.
I helgen har jag lyckats studera fler kartor och inser ju tämligen fort att Sverige inte riktigt kan vara Nordens längsta land, men kanske största i förhållande till dess sammansatta landmassa? Men med den teorin får jag nog räkna bort Grönland som om jag inte minns fel tillhör Danmark och som är betydligt mycket större än Sverige. Oavsett vilket land som är störst eller längst infinner jag en viss glädje i att hitta nya utmaningar vid studerandet av kartor. Att leka med hypotetiska linjer och alternativa vägar kontra eventuella hinder och svårframkomligheter är rogivande. Samt infinner sig en stor nyfikenhet i vilken hypotes det kan komma att bli här näst som kanske blir till en verklighet. En tanke som blir till en handling och därefter kan upplevas är en ganska häftig känsla, en känsla som jag helt klart vill uppleva igen men förmodar att det dröjer till början på nästa år innan jag vet vad som är möjligt att uppnå. Än så länge är det tid kontra ekonomi som kommer få avgöra, hur många dagar har jag råd att ge mig själv för en ny utmaning?... Hmm...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar