fredag 9 september 2016

Världskarta

 En funktion som bloggen möjliggör för mig är att jag genom dess statistik kan ta del av hur många människor som läser mina inlägg. Något som både är skrämmande men också väldigt roligt för min egen del. Skrämmande på så vis att jag tänker mig att det jag skriver enbart är för min egen skull och för att jag på något sätt ska kunna komma ihåg vad jag tänker och känner i mina utmaningar. En mycket rolig och intressant aspekt är att jag genom min utmaning på något sätt fått läsare/besökare från flera olika världsdelar och länder. Ovanstående bild illustrerar enbart en veckas besök och de gröna fälten varierar sig från vecka till vecka. Men för min egen del finner jag ett stort nöje i att studera världskartan lite då och då eftersom jag faktiskt gått genom ett helt land. Bilden ovan illustrerar tydligt det land jag sett och när jag ser Sverige på denna karta känns det konstigt nog väldigt stort och förståelsen för att det är Nordens längsta land blir begripligt. Jag tycker dock att Sverige kunde ha varit lite längre eftersom utmaningen tog slut alldeles för fort, längtan tillbaka är periodvis otroligt stor och det som jag längtar mest till är förmodligen dess enkelhet och känslan av att få sova i ett tält jag lyckats resa alldeles själv.
En del stunder på vägen kändes min existens tämligen liten speciellt när min omgivning kändes enormt stor, överdimensionerade jakttorn kunde verkligen förstärka den känslan. Eller marginalerna som fanns vid vägkanten mellan asfaltensslut och den vita kantlinjen. Med mindre marginaler kändes min existens på vägen ibland väldigt stor och näst intill som ett väghinder. Flexibilitet är således en grundläggande aspekt att förhålla sig till genom ett land. När jag nu sitter och funderar på nya utmaningar har jag stor nytta av världskartan, speciellt i kombination med en linjal och geografiska punkter. Att planera en ny utmaning är inte lätt eftersom det beror väldigt mycket på vad jag till slut väljer att utforska. Sitter just nu med ca 3-4 olika idéer som jag borde skriva ner och teoretisera för att se om jag överhuvudtaget kan genomföra det. Min utmaning genom Sverige därtill dess vägval, valdes genom att veckla ut en stor Sverige karta på golvet och därefter ta en överdimensionerad linjal och se vart den rakaste vägen går från norr till söder. Svårare än så borde inte nästa utmaning påbörjas ur ett vägvalsperspektiv..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar