onsdag 2 maj 2018

Ett strukturerat vacuum?

Det känns nästan som att jag just nu befinner mig i ett strukturerat vacuum (ungefär den känslan som kan infinna sig på landsvägen), dagarna försvinner i en rasande fart och det är en av många anledningar (läs bortförklaringar) till varför bloggen inte blivit uppdaterad på ett tag. Jag har ännu inte prioriterat införskaffandet av ett eget (och fungerande) internet, och när jag väl infunnit mig på biblioteket har min tid fått prioriterats till inlämningsuppgifter, tentor eller jakten på vetenskapliga artiklar. Nu består ju livet av mycket mer än bara tentor och inlämningsuppgifter vilket för min del kräver lite struktur och planering för att puzzla ihop allt jag vill hinna med. Ett puzzel som för mig känns betydligt mycket lättare att planera än att leva upp till men som samtidigt är lite sisådär magiskt roligt att filura på och tänka kring.
I februari månad blev jag hänförd av min förmåga att bemästra distans dag efter dag. Vilket resulterade i en insikt om att jag förmodligen tillhandahåller ett alldeles för stort hjärta och kanske använder mitt hjärnkontor alldeles för lite (?), det vill säga jag vill så mycket mer än vad jag egentligen (just nu) har fysisk styrka att bemästra. Efter Mars månad som även den blev över förväntan fick jag mig ett litet bakslag i april som slutade på en distans på 120,43 km och en total distans på 575 km i år. Siffror som i jämförelse med andra kanske är mycket lite men för mig är det snarlikt minaförsta månader av år 2016. Denna insikt har gjort att jag återigen tagit ett steg bakåt och stannat upp, eller rättare sagt nyttjat John Dewey´s uttryck ”Stop and think”, och således återvänt till ritbordet för att skissa upp ett träningsupplägg som kan skapa bättre förutsättningar. Detta nya träningsupplägg är förvisso mycket enkelt och tillhandahåller för mig två vilodagar i veckan, dock en
aktiv vilodag och en rejäl vilodag. Förhoppningsvis kommer följande veckor/månader se ut som nedan med en viss modifikation utifrån eventuellt arbete och kommande utmaningar.


·       Måndag: - Off the grid…

·       Tisdag: - Karusellen… 

·       Onsdag: - Off the grid… 

·       Torsdag: Aktiv vila

·       Fredag: - Mot Sherwoodskogen!

·       Lördag: - Hitta hem? - Test

·       Söndag: Vila




Mitt nya fokus i detta träningsupplägg, blir att koncentrera mig mer på tiden jag infinner mig i löparskorna samtidigt som jag samlar in kilometrar. Måndagar och Onsdagar har som syfte att stärka muskelfästen och småmuskler när löpningen sker i förhoppningsvis obanad terräng. Tisdagar bjuder på möjligheten att utveckla känslan i löpningen och därtill skapas en utmaning i att vilja trycka på i löpsteget. Torsdagar blir en aktiv vilodag, om jag känner för det, det vill säga allt från en cykelrunda till att åka lite rullskidor eller kanske bara ge mig ut på en promenad är möjligt om jag nu inte vill vila upp mig inför kommande löppass. Fredagar och lördagar kommer förhoppningsvis erbjuda möjligheter att ge mig ut på lite fler utmaningar i mindre format. Söndagar kommer bli min vilodag i den bemärkelse att jag mer eller mindre analyserar veckan som varit och strukturerar upp kommande vecka utifrån mina nya kunskaper från den gångna veckan.

Parallellt med mitt nya upplägg har jag lagt till något som jag själv tror är viktigt, i alla fall för mig eftersom jag tämligen ofta klurar på det. Det vill säga de dagar som jag har löpning inplanerat har jag också lagt till lite kroppsviktsträning, samt har jag sedan några år tillbaka puzzlat ihop ett styrketräningsprogram som tar ca. 60 minuter att genomföra, och som jag kan träna hemma och komplettera löpning och andra aktiviteter med. Om jag gissar rätt kan detta koncept skapa nya möjligheter för nya utmaningar och så som det känns just nu och efter nästan en halv månad med detta koncept är jag återigen på banan i min träning. Igår körde jag mitt första ryggsäckspass inför sommarens utmaningar och det kändes otroligt roligt, att sedan kombinera en ny (för mig löpteknik) som gör att känslan är mer närvarande samtidigt som kilometertiderna är bättre än på länge gör ju glädjen ännu större. Längtar ut till landsvägslivet igen dock utan Göran och i sommar blir det mer löpning och mer vandringsleder med förhoppning om en start i mitten av Juli... Hoppas på att jag kan uppdatera bloggen lite bättre framöver, men i skrivandets stund är jag inne i en tentaperiod som är lite mer krävande än väntat. Vilket gör att bloggen tyvärr blir lidande då jag hellre ger mig ut när "måste"-tiden bakom skärmen är avklarad... Snart sommar = snart semester och utmaningar igen, tjoho!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar