tisdag 3 maj 2016

Tomhet...

En stor känsla av tomhet infinner sig i skrivandets stund, en tomhet som jag känner igen från i höstas. Med andra ord en tomhet som grundar sig i att min fantasi inte kan forma sig en inre bild av vad det är som ska hända eller vilka upplevelser jag kommer att få vara med om ser ut. En tomhet som varken är positivt eller negativ, den är endast tom...
Tomheten jag kände i höstas infann sig dagarna innan och fram till minuterna före kl 07:00 den 31 oktober. När musiken i Mölle hamn växlar om till ett mastodont trumljud och rysningarna går längs ryggraden, nedräkningen börjar och Kullamannen kommer ridandes i gryningsljuset. Stämningen, känslan och ödmjukheten är obeskrivlig och en del saker i livet ska förmodligen endast upplevas och kan aldrig återberättas. Känslorna behöver mest troligt att upplevas för att kunna förstås till sin fullo. När löparna (inklusive mig) den morgonen följer Kullamannen mot berget börjar min tomhet sakta att fyllas med upplevelser. De första stela stegen som gör att kroppen slappnar av, ett vinkandes hej då till pappa, Mölleborna som gått ut på balkongerna inlindande i varma duntäcken för att vinka och heja på vår framfart är bara början på den dag som är på ingång. Första backen nås tidigt den morgonen och löpningen växlar över till gång samt blir det strax trafikkö i form av löpare då en viss passage var knepigare än väntat. Men den morgonen hade jag inte bråttom eftersom jag visste att dagen kommer att bli lång nog ändå, bättre att ta till vara på alla tillfällen till vila och återhämtning.                          
                                   
(Bild på Mölle mosse som jag tagit vid en tidigare löprunda runt mossen.)
Löpningen rullade på och Mölle mosse uppenbarade sig i ungefär samma stund som löparna började tunnas ut. Jag rullade på och försökte att hitta ett skönt tempo som inte tar för mycket kraft och det funkade fint fram till Himmelstorp. Efter Himmelstorp bar det av nedför och väl nedanför var jag helt plötsligt ikapp en stor mängd löpare. Alla studsade fram på stenarna som inledningsvis är små och vassa, lite så där fotmassage likande (i alla fall första varvet, andra varvet var de mindre sköna för att på det sista varvet kännas som ... det finns inte ord att beskriva känslan!). Jag började leka med tanken att människor ibland tenderar att leka lämmeltåg, vilket gjorde att jag provade att tänka annorlunda och utmanade mig själv i att gå andra vägar än den väg som personen framför mig tog. Det gjorde varken till eller från i förflyttandet framåt men det gjorde att jag lättare kunde förhålla mig till stenarna som efter de små stenarna övergår till att bli stora bumlingar som vid tidig morgon kan te sig aningen halkiga. När jag kommer fram till Lars Vilks skapelse Nimis och ska påbörja min första bestigning uppåt är jag ikapp en löpare som tydligt uttrycker sin oro och sitt missnöje dels över klättringen och dels över hur det ska vara möjligt att klara av tre varv på banan innan dagen är slut. Speciellt när personen hade prov sprungit ett varv vid tidigare tillfälle som då hade tagit 3h 30 minuter. Jag försökte på mitt vis att tillföra ett positivt perspektiv och uttryckte att ”detta är ju bara början och vi har ju det bästa kvar för snart kommer dödens zon”. Den blick jag fick till svar sa lite mer än ord, en blick kanske inte ska återges i ord, men som tur var hade vi endast sällskap vid denna bestigning därefter blev jag från sprungen och fick i lugn och ro nå dödens zon (Kullabergs lägsta punkt?). En mycket trevlig upplevelse där berget övergår till att bli en vägg med stenar, stora som små bumlingar som tycker om att ramla ner på människor som vill försöka att ta sig upp denna väg Rötter fanns det också gott om att gräva sig in till för att få grepp samtidigt som löpningen övergår till klättring, krälande och hasning. Som om inte dödens zon vore nog fortsätter banan uppåt mot Håkull (Kullabergs högsta punkt) längs med den brantaste sidan upp mot toppen. En brant som jag lärde mig att tycka lite mindre om när jag sprang Kullamannen år 2013, men som jag nu visste skulle bli min färdväg minst tre gånger innan dagen var till ända.

(Bilden tog jag vid ett tidigare besök, men utsikten är magisk.)

Efter Håkull gick det nerför igen och löpningen rullade på i en riktigt behaglig takt, under första varvet bestod mycket av tankeverksamheten av att identifiera potentiella backar. Min strategi var att gå i alla uppförsbackar och spring resterande sträckor, med en viss modifikation då klättring och hasning är en vidare utveckling av min gångteknik. När jag väl når Kullens fyr där vätska infinner sig blir jag full i skratt när jag är på väg uppför backen till fyren, jag inser att jag kom på mig själv att inte sakta ner på stegen och jag växlar där över till gång. Väl vid vattenstationen får jag växlat några korta ord med Fyrvaktaren innan jag fortsätter ner mot Mölle hamn för att avsluta första varvet. På väg ner håller jag upp grinden ut ur kohagen för löpare som springer de kortare distanserna när deras hastighet är betydligt mycket snabbare än min egen, jag kan allt bespara dem tiden det tar att öppna en grind. Jag får även sällskap av en kille ifrån Malmö ner till Mölle hamn och löpningen går lättsamt eftersom dialoger på något sätt gör att kroppen går över på autopilot. I hamnen har det dukats upp med fisk och Coca-Cola samt andra godbitar. Jag nöjer mig dock med en liten bit fisk och dess mer Coca-Cola, ett päron samt en mugg med salt och vatten innan jag beger mig iväg ut på varv två. Klockan har nu hunnit bli 10:41och ett varv har således tagit mig ca 3 h 41 minuter. Jag gör sällskap med Malmö killen igen och vi fortsätter ut på samma varv igen, vi hejar på de löpare som vi möter och som är på väg mot mål. En del ser mer döda än levande ut men för min egen del känns det riktigt bra. Vi springer på fram till Himmelstorp och ner mot stenarna igen, där blir jag ifrånsprungen med all rätt eftersom det för mig är viktigare att hålla mitt eget tempo för att överhuvudtaget kunna nå mål (tre gånger dessutom). Jag hittar på mitt eget mantra när jag är på väg ut på stenarna igen ”jag ska i mål tre gånger, jag ska i mål tre gånger” om och om igen tills jag kommer på att stenarna påminner om Super Mario och studsandet blir mycket roligare med dess ljudeffekter.

(IronTrail Marathon år 2015, mitt första Marathon försök, bild inhämtad från Irontrails hemsida: http://irontrail.se/bilder/2015-2/)

Efter en stunds hoppande springer jag ikapp en annan löpare som frågar om det inte var jag som sprang IronTrail Marathon i Kristinehamn. Visst var det jag, IronTrail Marathon var mitt första Marathon och mitt första försök att nå distansen 42,2 km, vilket gick över förväntan med tanke på hur lite träning jag hade bakom mig. Därtill fick jag där uppleva många fysiska problem som kan uppstå vid löpning på den distansen. Nu sprang jag för att nå distansen 66+ km med inte mycket mer träning under bältet, men jag försökte i alla fall undvika eventuella fysiska symptom. Denne löpare jag sprang ikapp (studsade ikapp) var ingen annan än Maria från Kristinehamn som varit funktionär vid IronTrail och som jag fått veta är en riktigt duktig löpare. Kändes kul att få lite sällskap igen men efter bestigningen skildes vi åt eftersom jag lunkar på i min egen takt oavsett vem jag gör sällskap med. En strategi som sparar krafter men som också bjuder på trevliga sällskap, förvånad blev jag dock när jag sprang ikapp Maria igen lite längre fram och en bit innan fyren. Hon har då ramlat olyckligt och funderar på att bryta vid fyren, eftersom jag inte anser att jag har bråttom slår jag följe. En rask promenad mot fyren där vätska väntar, det känns ännu roligare att nå fyren när Maria bestämt sig att fortsätta mot hamnen. Jag blir bjuden på en salttablett som jag tackar ja till innan vi fortsätter ner mot hamnen. Vi skiljs dock åt vid Ransvik när jag upptäcker möjligheten att besöka ett damrum i dess utedasslikande karaktär. Ett mycket kort men trevligt besök innan jag fortsätter mot hamnen för att få i mig mer Coca-Cola och ännu ett päron samt två muggar soppa. På andra varvet hade jag tagit med mig en fruktsoda ut som vätska, en dundertabbe eftersom dess eftersmak var allt annat än trevlig och inte speciellt törstsläckande heller. Väl i hamnen passade jag på att byta tröja eftersom klockan började ticka och jag misstänkte att kylan skulle göra mörkret sällskap. Maria peppar på mig innan jag ger mig ut för sista varvet och likaså gör den man som precis gått i mål och har sina tre varv avklarade. Kockan är nu 14:46 och jag har avverkat ca 40 km på 7h 46 minuter och når 42 km på 8 timmar.

(Den enda bild jag tog under loppet, några nyfikna får efter ca 40 km.)

Jag inleder det sista varvet i ensamhet, antalet löpare jag möter är få och ännu färre löpare är på väg ut på sitt sista varv. Jag går upp för första backen och växlar lite ord med funktionärerna vid Tullstugan, riktigt trevligt att bli peppad när sista varvet är påbörjat. Framme vid Mölle mosse möter jag något som jag tidigare aldrig skådat på Kullaberg i alla fall inte där och inte  utan ett stängsel runt sig. En liten grupp med får stirrar på mig och tar notis om min framfärd. Glatt överraskad fortsätter jag min numera ännu långsammare löpning och precis innan Himmelstorp möter jag två äldre damer i sina bästa år (70+) som stannar mig och frågar hur långt vi springer idag. 66 km+ svarar jag glatt men påpekar att min löpning numera inte är i sin ädlaste form och bör nog mest ses som ett lunkande. De blir förvånande men glada över den långa distansen men gratulerar mig och ger mig lyckönskningar om att jag mest troligt kommer att vinna. Ännu gladare lunkar jag på med vetskapen om att vinnaren mest troligt har gått i mål för flera timmar sedan, och de har kanske till och med kunnat duscha och byta om inför hemfärden eller efterfesten. När jag passerar Himmelstorp väljer jag att ta en extra lov ner om vätskedepån eftersom coca-cola flaskan jag tog med mig ut på sista varvet är tom. Att bestiga Håkull utan vatten kändes inte rimligt men funktionärerna fick sig ett gott skratt när jag kom till insikt med exakt var vattendepån infann sig. En omväg som i slutändan var värdefull eftersom jag fick mitt vatten samt fick jag bjuda på lite glädje. När jag väl tagit mig tillbaka till banan så sprang jag ikapp en kille ifrån Stockholm och efter en stund slog vi följe ner mot stenarna igen. Nu fanns inte längre någon magi med denna sträcka och pannbenet fick arbeta hårt, denna sträcka skulle bara forceras och helst så snabbt som möjligt. Funktionärerna bidrog dock till lite glädje genom att uppfylla oss med informationen att det bara är de fem första som springer på denna sträcka. Fullt förståeligt i mitt tycke dock blev jag fundersam över vart gränserna för galenskap går, att halka och få en stukning kändes inte lockande. Mental började jag förstå att kroppen nu är trött, ruskigt trött, och det gjorde att jag tog det ännu lugnare för att kunna undvika skador. Som tur var slapp jag dödens zon på andra varvet och nu på tredje varet eftersom banan dragits om, säkerhetstänkandet är högt och just där och då kändes det rätt skönt att få erövra Håkull en tredje gång med lite (om än lite) enklare vägval.

Vi hinner precis över Håkull när mörkret lägger sig över Kullaberg, pannlampan och min handlampa plockas fram och för att notera hur mörkt det är provar jag att föra ena handen utanför ljusskenet och inser att den inte längre syns. Att inte tycka om mörker därtill infinna sig på Kullaberg när det mörka blir allt djupare kändes måttligt roande. I detta totala mörker hörs röster och kort därpå har vi sprungit på två fåraherdar som vallat in sina får. Vi slog följe med dessa eftersom vi skulle åt samma håll samt hade de inga lampor med sig, och på den vandring som fortsatte bjöds vi på riktiga och sällsynt Kullabergsberättelser. Efter en stund skiljdes våra vägar och jag hoppas att de klarade sig bra sista biten utan lampsken, Jag och Stockholmskillen fortsatte mot destination fyren, väl där möts vi av Camilla och Peter som håller ställningarna. En trevlig och välbehövlig ordväxling innan det är dags för de sista fyra kilometrarna ner mot mål. Kommer ner till kohagen som tidigare kändes ok men i mörkret får känslan en annan innebörd. Jag blir lite full i skratt när jag hör kommentaren ”jag tror att jag trampade i något mjukt”, i en kohage kan det förmodligen bara innebära en endaste sak? Önskar att personen inte har sina nyaste skor på sig, vi har nu kommit ikapp några andra löpare och hör på avstånd ”är tjurens ögon röda när man lyser på dem?”. En fråga som jag personligen just där och då verkligen inte ville veta svaret på, att tillika möta en liggande långhårig tjur med ännu längre horn i grindhålet ut ur hagen gjorde att pulsen kontra adrenalinet fick sig en höjning till skyarna. Insikten av att hela boskapen infann sig bara några meter till vänster om mig i detta totala mörker gjorde inte direkt känslan av välbehag bättre. Efter att hagen passerades började vi äntligen komma ner förbi Ransvik igen och Mölle hamn låg för ögat, när vi tittar ut över hamnen skådas ett märkligt sken över himlavalvet precis ovan för hamnen. Vilket konstigt stjärnfall? Mina trötta tankar funderar dock mer på hur Kullamannen kunde få ner ett så stort ufo till sin tillställning. Insåg i samma stund som tanken kom att min trötthet hade passerat tidigare kända gränser nu gällde det att klara de sista nerförs luten. Mitt högra knä hade sedan nedgång från fyren börjat smärta till i allt som kan benämnas som nedförslut, mest troligt på grund av överansträngning. När vi når sista asfalten som inleder den sista biten mot mål skiljs vi åt, jag kan inte längre springa utan tvingas gå när knät låser sig. Men när jag rundar sista kurvan och ser att pappa står och klappar in mig i mål då tar tröttheten ut sin rätt och den totala lyckan över går till kortvariga tårar. Totala tiden för mina 66+km blev 12 h 21 minuter och glädjen, känslan, upplevelserna och framförallt kampen fyllde den tomhet jag kände inför den dagen. Numera är de minnen som jag hoppas och önskar att jag aldrig någonsin får glömma. Jag fick äntligen ett Kullamannen spänne, därtill en krona på mina tidigare insamlade minnen.

 
Det var inget stjärnfall eller ufo som vi fick beskåda den kvällen, utan ett meteorsken som gjorde mitt äventyr aningen mer mäktigt. Den tomhet jag känner nu inför stundande utmaning påminner om tidigare tomhet. Tomheten skapar en längtan till att få fylla den med upplevelser likt ovan. Men stundande utmaning är bara början för i höst väntas Kullamannens Ultra igen, dock tror jag det blir svårt att nå upp till samma upplevelsenivå, det gör förvisso inget eftersom de upplevelser jag har fått uppleva under ovanstående löpning kommer att göra mig sällskap i år igen. Nio dagar kvar till avresa... Nu är det nära.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar