torsdag 25 januari 2018

Nytt år = Nya möjligheter?

Ett nytt år har redan påbörjats och det känns som att jag inte riktigt hänger med på hur fort tiden försvinner. Det nya året inledes dock med förädlande av ett personbästa, detta eftersom jag aldrig någonsin varit förkyld under en så här lång och sammanhängande tid. Jag hade ett Sylvesterlopp som jag såg fram emot i slutet av december men med höga febertoppar kändes det tämligen omöjligt att genomföra loppet. Fördelen med ett nytt år är att det också erbjuder möjligheten till nya målsättningar, nya utmaningar (om än i mindre storlek än tidigare utmaningar) och kampen i att förädla tidigare års distanser. Sakta men säkert kommer den dagliga löpningen igång igen och vad jag har längtat.
Höstterminen för år 2017 är alldeles i dagarna avslutad, vilket för mig öppnar upp för en vårtermin fylld med rättspsykologi, utvecklingspsykologi, idrottsinriktad socialpsykologi samt ytterligare tre kurser med inriktning inom idrottslig psykologi. I och med att höstterminen klingar av, är en av mina utbildningar avklarade och en examenshögtid är nära, vårterminens fördel är att våren endast används till kurser som för mig känns inspirerande och motiverande att läsa. Detta hoppas jag kunna smitta av sig till min träning under året och på så sätt ser jag fram emot ett nytt år med många nya förädlingar. Förra årets augusti månad blev ju tämligen trevlig utifrån antalet steg, men det vore desto roligare med fler löpande steg under år 2018.

År 2017 landande tyvärr endast i en total löpdistans på 629,55 km vilket jag personligen upplever som en smärre katastrof eftersom det är knappt hälften av den distans jag bemästrade förra året. Den totala distansen för år 2017 landade på 3´964,79 km, det vill säga när jag inkluderar utmaningen i min förflyttade distans. På något sätt känns det inte rätt att räkna in den löpning som jag tillhandahåller i en utmaning i min totala ”löpdistans” för året, detta eftersom den löpningen sker på andra förutsättningar. Något som verkligen grämer mig är att jag ännu ett år är så nära, så nära att komma över 4´000 km eller 400 mil i förflyttning, men återigen stöp jag innan mållinjen. I och med att det är ett nytt år tänker jag också försöka förändra mitt sätt att förhålla mig till distansen i löpningen och istället försöka fokusera på tiden som jag spenderar till löpning. Nytt år = nytt perspektiv?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar