fredag 3 maj 2019

Vecka 17 - Öresundsleden & Falsterbokanalen

Kände mig lite rastlös i fredags och tänkte att jag kunde köra upp till Glimåkra för att fortsätta min resa på Skåneledens Kust till Kustled, men när jag väl kom till Glimåkra insåg jag att denna helgen kanske inte är den bästa för att göra det då en stor orienteringstävling skulle gå av stapeln dessa dagar. När jag vaknade upp hemma på lördag morgon kände jag mig fortfarande aningen rastlös och tänkte att det kanske kan vara lämpligt att testa någon av de andra skåneleder som finns. Jag körde ner till Falsterbo på förmiddagen och påbörjade min första etapp på öresundsleden, jag kanske inte ser speciellt lycklig ut på bilden men den avslöjar den tveksamhet som infinner sig när jag är lite osäker på vad jag idag ger mig in på.
Något kyligt i vinden men ack vilken dag i löparskorna, jag började min löpning ut med Falsterbokanalen och med regntunga skyar vid horisonten blev det ett mäktigt intryck. Kort efter kanalen gick leden över till sanddynor och sandstrand vilket gav mina ben en smärre chock. Med sporadisk löpning i början av året var det inte det bästa upplägget för min del att gå "all in" på sanddynor men ruskigt roligt var det och jag fick verkligen kämpa för att komma framåt. 
Vädrets makter var idag på min sida, även om kyliga vindar infann sig fick jag känna på riktig vårvärme i solskenet. Vyerna under dagen var magiska och aningen obeskrivliga även om jag känner mig lite mer än tveksam till all sand i skorna. 
Sanden var relativ lättlöpt dock är min förmåga att läsa kartor under alla kritik, två felaktiga vägval på vägen ner till Falsterbo och väl på skåneleden tappar jag bort leden och får en extra kilometer eller två ut på en ödslig udde. 
När jag väl hittat tillbaka till skåneleden passerades en golfbana vars golfare hade en fenomenal förmåga att slå alla bollar utanför banan. Något som jag ställer mig aningen skeptisk till eftersom golf för mig har handlat om att faktiskt försöka hålla sig på banan och inte i det höga gräset vid sidan om. Några andra som förmodligen gillar högt gräs är korna som vilade middag i hagen efter golfbanan, riktigt trevliga typer även om jag föredrog att de faktiskt låg kvar trots att jag spatserade förbi.
Efter lite om och men hittar jag ännu en skåneledsskylt, dock en skylt som gör mig förvirrad sett till distanserna. Kroppens energidepåer pockar på och jag får ta beslutet att korta ner dagens tilltänkta löpning. Min första tanke var att ta Falsterbo/Skanör i ett svep och i en sammanhängande löpning, men med hunger och påtalande kyla kände jag att lite är bättre än ingenting alls.
Därav tog jag beslutet att vika av genom hagen och ta den korta delen av skåneleden... 
Tills jag kom till nästa skylt som förvirrade mig ännu mer, men mot Falsterbokanalen ska jag... 
Efter en kortare löpning hittade jag ut till andra sidan Falsterbo och fick beskåda både Öresundsbron och Turning Torso...
Vass har spolats upp några hundratals meter från strandkanten vilket visar på hur högt vattenståndet kan vara under höst och vinter. Med den tur jag har så är det lågvatten vilket skapar en häftig bild av hur det tidigare har varit ...
Lyckan när jag hittar tillbaka till hamnen där jag parkerat bilen, men först får jag passera en fårhage med "dagsfärska lamm" vilket var riktigt mysigt att beskåda. Eftersom jag kortade ner min löprunda landade dagens distans endast på 13,62 kilometer, men nästa gång jag kör mot Falsterbo kommer hela udden att utforskas igen. En härlig dag i löparskorna är över och vem vet vad som väntar härnäst?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar