måndag 27 maj 2019

Vecka 20 - Ursa Major & Tre Timmar

Denna vecka har blivit till lite av en ofrivillig vilovecka, eller åtminstone fram till lördag. Veckan har rullat på oväntat fort och en vilodag blev till två och till tre och så vidare. Vilket har varit tämligen skönt eftersom det har blivit en del sena kvällar denna vecka. Delvis beroende på arbete och delvis beroende på min planering inför årets och nästa års ultra försök. Som det ser ut nu har jag Barkley Fall Classic och Kullamannen som stora mål i höst, innan dess kommer 2-3 andra och något kortare ultralopp att provas på. Nästa år kommer också erbjuda flertalet ultra försök och några riktigt spännande sådana samt så klart Kullamannen igen. Med tydliga mål och delmål tror jag att det blir lättare att göra grovjobbet och få in den träning som behövs. Tanken med mål och delmål resulterade i att jag en kväll i veckan hämtade ut packet som innehöll nya böcker läsa inför min "52 böcker på ett år" utmaning. Nu blir det inte riktigt en bok i veckan eftersom jag halkat efter något i läsningen, men om det finns 52 veckor på ett år och 52 böcker blir lästa under året så är det för mig helt klart godkänt. 
I skrivandets stund har jag precis läst klart Ursa Major skriven av Börje Allas, ett boktips som jag fick för några veckor sedan från Stig Allas som jag träffade på i Pajala under utmaningen år 2017 (Sverige Runt). En bok som fick mig att flertalet gånger om längta ut till landsvägen igen och den väckte minnen från utmaningen år 2017. Fjäll, svensk historia blandat med lite spänning och förmodligen en stor gnutta egen erfarenhet och kunskap invävt i ett växlande fokus som på något märkligt vis leder läsaren fram till en oväntad men spännande avslutning. Jag ser fram emot att läsa uppföljaren som författaren hintar om i periferin och att åter få ta del av huvudpersonen Tijos kunskaper om allt från fjäll, militära kunskaper och andra äventyr och utmaningar. En annan bok som jag också nyligen läst klart är Tre timmar skriven av Anders Roslund, denna bok är efterföljaren till Tre minuter som jag läste tidigare i år. Även denna bok bjuder på spänning och jag får nog erkänna att jag blev lite överrumplad över hur spänningen lyckades få mig som läsare att inte vilja sluta läsa för ens jag fått ta del av slutet av. Förhoppningsvis kommer jag få ruljangs på läsandet av böcker, om än mindre än 52 böcker återstår att läsa känns det skönt att ha något att se fram emot efter en löprunda eller två... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar