måndag 27 maj 2019

Vecka 21 - BUM 88 km = DNF

När det äntligen är dags för årets första ultra försök och det inte riktigt går som jag tänkt mig. I fredags kom jag loss lite tidigare från mitt arbetet och kunde köra norrut med destination Uddevalla. Väl där fick jag äntligen träffat Mariana och Calle igen som jag inte träffat sedan Tjörnarparen och Kullamannen. Riktigt roligt och trevligt att kunna utbyta lite förväntningar och packningstips samt ventilera tankar och funderingar inför kommande utmaning. För Mariana och mig innebar det att utmana BUM = Borås Ultramarathon 88 kilometer som går mellan Skatås (i Göteborg) och Borås  via Hindås på delar av Vildmarksleden och Bohusleden.
Klockan 08:00 gick starten i lördags och iväg kom vi, för min egen del blev det ett lite oväntat men ändå planerat tempo från start vad jag dock inte räknat med var värmen och bristen på toaletter i startområdet. Kombinationen gjorde att jag inledningsvis gick på för hårt och när jag väl insåg mitt misstag och försökte arbeta ner pulsen blev benen blytunga. Efter första 13 kilometrarna började jag oväntat att vända ut och in på magen och därefter var illamåendet en stående faktor. Vid första depån vid cirka 18 kilometer fick jag således kasta in handduken efter att ha utforska mer av innehållet i magen. Som tur var fick jag skjuts av snälla funktionärer till Hindås där jag kunde förmedla att jag inte kunde fortsätta och därefter blev det till att vila och tyvärr mer utforskande av allt jag tidigare under dagen försökt att peta i mig. 
Vildmarksleden var riktigt trevlig att utmana, delvis leriga partier efter gårdagens regn kombinerades med växlande stenpartier och fina löparvänliga stigar. Trots det snöpliga slutet fick jag några timmar i löparskorna och med vackert väder och gott sällskap kan det inte bli så mycket bättre.
Det blev en riktigt trevlig helg med Mariana och Calle samt fick jag möjlighet att hälsa på lite nya bekantskaper på leden. Dock kommer jag mest troligt utforska BUM igen men mest troligt om två år och efter att jag fått in fler mil under bältet. Aldrig tidigare har jag drabbats av så kallad löparmage på detta sätt och jag tar med mig nya och lärorika erfarenheter tills nästa ultra. Vilket förhoppningsvis blir om två - tre veckor och tills dess hoppas jag få in mer styrketräning och mer mil i kroppen. När inget annat funkar då är gummibjörnar inte helt fel... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar