fredag 3 maj 2019

Vecka 18 - Vildsvin på bakgården

Denna veckas löpning har verkligen gått över förväntan, jag har utforskat lite nya löparrundor i skogen runt omkring stugan och jag har hittat en ny favoritrunda som jag nu nöter ut. Flera kvällar i veckan har jag lyckats komma ut och fått in en bra känsla i löpsteget och det känns obeskrivligt bra. Vackert väder gör ju inte löpningen mycket svårare och känslan att bara kunna släppa allt som har med arbete, renoveringar och andra "behövliga" saker att göra är obeskrivlig. Dock har jag insett att jag bor i de "skånska" raksträckornas näste det vill säga ett stort område som motsvarar en skånsk version av Norrlands alla raksträckor. 
Igår kväll när jag snörade på mig skorna och begav mig ut i skogen kändes det något kyligt i luften, lite lättare regn gjorde mig stundtals sällskap men stora delar av rundan bjöd på uppehåll. När jag har cirka 1,5 kilometer kvar hem till stugan kommer jag ut vid en trevägskorsning i virrvarret av grusvägar, och på rutin svänger jag vänster för att fortsätta min löpning hem och i samma stund hör jag ett dovt dånande. Ett ljud som kom från cirka 15-25 små kultingar som sprang omkring i letandet efter dovhjortsmat. Jag hinner precis lyfta blicken då jag ser ett stort viltsvin springa över vägen cirka 20 meter framför mig med 2-3 kultingar i hälarna. Instinktivt stannar jag upp för att försöka överblicka situationen, det visar sig att jag högst ofrivilligt hamnat mellan mamma vildsvin och kultingarna och det kändes inte alls bra. Jag övergår till att börja gå eftersom jag inte vill skrämma upp varken mamma gris eller kultingarna, samtidigt har jag tur då kultingarna endast har intresse för maten och inte för en oinbjuden middagsgäst. När jag nästintill passerat kommer mamma gris med bihang springandes över vägen igen i sällskap med två andra fullvuxna vildsvin. Det är sällan jag blickar bakåt när jag är ute och springer men ikväll kändes det befogat att se efter så att jag inte får ofrivilligt sällskap med mig hem... 
Förutom nya löparrundor och nya bekantskaper i skogen experimenterar jag med lite nya matalternativ att ta med mig ut på löpningar. Smoothie för barn är förvisso relativt god men jag köpte faktiskt portionerna mer för att testa på att använda förpackningen. Innehållet kan ju variera men påsarna är både små och praktiska samt lätta att återförsluta. Nu ska jag bara komma på vad jag ska fylla dem med... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar