söndag 12 maj 2019

Vecka 19 - Fem gånger löprundor och konsten att uthärda "loopar"

Denna vecka har erbjudit fler mil i löparskorna, när solen börjar gå upp allt tidigare då blir det lättare för min del att ge mig ut på morgonkvisten. Början på veckan erbjöd således tre fina morgonrundor och med en liten tidspress i form av att hinna hem i tid för att hinna förbereda dagens arbete. Det har varit en ganska kylig vecka och först igår (lördag) kändes det som att värmen är på väg tillbaka. Blev igår till att testa en ny löprunda, en runda som jag funderat på ganska länge men som jag inte riktigt tagit mig an tidigare och som egentligen bara är en påbyggnad av mina tidigare utforskade rundor.
Det kändes riktigt skönt att komma ut i solen och få uppleva nya delar av skogen som jag tidigare inte sprungit vilse i. Bokskogens grönska är stundtals förtrollande och lite magiskt vilket underlättar löpningen när det finns vackra omgivningar att beskåda. En av fördelarna med att utforska ny terräng är just den härliga känslan av att inte veta vad som finns bakom nästa kurva. För min egen del utforskar jag skogen allt mer i jakten på att hitta den ultimata backen, inför höstens ultra försök kommer jag behöva få in en obeskrivlig mängd backträning. Dels inför Barkley Fall Classic och dels  även inför Kullamannen, nu är ju inte backar min starkaste sida eftersom jag har en fallenhet för att tycka det är roligt nedför men ack och ve för uppförsbackar. Dock har jag ännu inte hittat mitt smultronställe för backträning så letandet får allt fortsätta. Jag skulle kunna göra det enkelt för mig och utnyttja Kullaberg, men det känns inte riktigt rätt att "tjyvträna" allt för mycket på berget innan hösten. Några Kullabergslöpningar hoppas jag få in under sommaren men inte överdrivet många.
Idag (söndag) kände jag att min löpning behöver få in mer distans och således övervägde jag flertalet alternativ, ett var att köra till Falsterbo och slutföra min löpning runt Skanör/Falsterbo eller köra till Glimåkra och få in ca 40 kilometer via kust till kust-leden, eller prova på Örjabäcksleden/Vegeåleden? Det slutade med att jag egentligen inte hade någon lust att köra någonstans, men jag tog bilen bort till en av korsningarna på min vanliga löprunda. Jag parkerade där för att sedan ge mig ut på fem "loopar" som inkluderar mina fyra vanligaste löprundor och gårdagens nyfunna löprunda. Vilket blir ca ett varv på 9 km, ett varv på 6 km, ett varv på 5 km, ett varv på 4 km och ett varv på 2 km. Min målsättning är att få in cirka 30 kilometer i löparskorna och det kan innebära ett bonusvarv eller två. Bilen kom till nytta eftersom jag kunde använda den som depå och således slippa springa hem mellan varven och i bilen fanns både vatten, saft och diverse tilltugg finns för påfyllning. Det som för mig kändes svårast var egentligen första varvet då det var som längst kvar i distans men för varje steg som togs dess mer krympte de 30 kilometrarna och det blev lättare mentalt att bryta ner återstående löpning. Egentligen uppskattar jag mer A till B löpningar där jag kan springa från en punkt till en annan och sedan vara "klar", att uthärda varv på varv på varv är för mig en kämpigare kamp. Dock fördelaktigt att alla varv inte var identiska utan varierade lite för varje varv som jag bemästrade.
Den totala distansen hamnade på 26 kilometer vilket är lite mindre än vad jag hade hoppats på men inte så konstigt eftersom jag kortade ner rundorna något genom att bilen blev min depå. Det blev heller inga bonusvarv eftersom benen blev bra slitna under dessa första fem varv. Förra helgen införskaffades ett par nya löparskor som har testats hela veckan och som kommer bli mina nya förbundsförvanter ett tag framöver. Känns som att jag köper skor i tid och otid men till mitt försvar så är de senaste införskaffade Merrell Trail Glove 5 skorna egentligen mina kommande arbetsskor. Mina andra Merrell trail glove 4 skor används också flitigt dock är jag tveksam till om mina fötter verkligen är tillräckligt härdade för att springa kommande ultra på 88 km i trail glove 4 skorna. När jag fick presentkort av mina tidigare kollegor när jag byte arbetsplats och då jag inte riktigt vetat vad jag behöver kändes det som ett ypperligt val att prova på ett par Altra Timp 1.5 skor. Jag får erkänna att jag är positivt förvånad över känslan i löpsteget och det ska bli riktigt spännande att bli bundis med dessa skor. Dock kommer jag fortsätta att springa i Merrells skor men ännu har jag inte hittat en riktigt bra modell från Merrell som erbjuder zero drop, bredtåbox och bra grepp. Merrells Bare Access Flex skor är ju fenomenala på ett sätt och specifikt på asfalt men de är mycket mindre lämpliga i terräng och när jag inte vet vad för underlag som väntas på kommande ultra vågar jag inte riktigt chansa på att inte ha grepp under skorna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar