måndag 28 november 2016

Tid

Mmm, tid är något som försvinner lika fort som det existerar... Ännu en vecka är påbörjad och med det inleds fjärde veckan utan löpning. Jag kan erkänna att det inte känns speciellt bra att missa flera finfina kilometersmöjligheter men när kroppen inte riktigt känns bra är det lika bra att vila ut ordentligt. Jag vet inte riktigt vad som fattas mig mer än att den sega förkylningskänslan hänger kvar. Studierna har äntligen landat lite och jag tycker att jag i stundande tid har läget hyfsat under kontroll, om jag bortser från en kortare inlämning som ska lämnas in imorgon. Kvällen är lång och således löses nog den uppgiften också. Men vad som ständigt pockar på är funderingar på en ny utmaning. Jag satt för någon timme sedan och funderade på hur mycket jag kan tänkas behöva investera i för att möjliggöra en ny utmaning. Jag funderar mycket på om det verkligen är lämpligt att redan till sommaren ge mig ut på en ny utmaning och vad skulle det i så fall innebära både tidsmässigt och ur ett ekonomiskt perspektiv. Oavsett om jag lyckas skapa rätt möjligheter för att genomföra en ny utmaning till sommaren så spenderar jag väldigt mycket tid till att tänka på en ny utmaning. Ur ett hypotetiskt perspektiv har jag någorlunda koll på start och mål tillika vägvalet för att nå från start till mål, men utrustningsmässigt slår jag knut på mig själv.
Jag funderar på om det är lämpligt att använda Göran eller inte, om jag bitvis väljer Görans sällskap kommer jag förmodligen behöva investera i tre nya däck (vilket i sig är en mycket ynklig utgift). Därefter borde han vara så startklar det bara går att vara, därtill behöver jag förmodligen investera i en mer lättviktsryggsäck för att kunna få med mig all den packning jag behöver vid tillfällen när Göran får resa på egenhand. En ryggsäck som rymmer tillräckligt viktig packning men som likväl väger så lite som möjligt eftersom den viktiga packningen blir vikt-ig i dubbelbemärkelse. Samt funderar jag på vad som är minsta möjliga att ta med mig på en ny utmaning... en fundering som kräver sina tankefnurror för att bli möjliga att införliva. En annan investering jag funderar på att inhandla är en SPOT gps tracker, som kan ses på bilden nedan. En liten finurlig manick som möjliggör det för anhöriga (framförallt) att följa min färdväg i någorlunda realtid. Dock en större investering på ca. 2´000:- plus, men samtidigt är det kanske en väl värd investering eftersom jag inser att sommarens utmaning möjligtvis var lite för våghalsig om jag tänker på ur ett säkerhetsperspektiv.
Nya skor behöver jag förmodligen också, eller åtminstone fundera på vilket underlag som kommer att utmanas. Utöver det kan en regn- och vindtät jacka och byxa förmodligen underlätta väldigt mycket. Sommarens sopsäckar fungerade fint men inte riktigt i kombination med kyla, regn och hunger, och regnstället som jag inhandlade i Los är fortfarande några gigantiska storlekar för stor. Utöver detta förmodar jag att fler kartor kan vara en lämplig investering samt kanske tält, sovsäck och liggunderlag beroende på vad det finns för lånemöjligheter. I övrigt borde jag nästan ha tillräckligt med attiraljer för att kunna utmana en ny utmaning. Med det så fattas bara tillräcklig träningsmängd igen och tillika funderingarna på om kroppen är tillräckligt stark för att återigen ge sig på en utmaning? En fråga som bara tiden kan besvara, men jag kan erkänna att en ny utmaning hägrar och infinner sig i hjärnkontoret allt mer dagligen. Jisses, vad jag längtar till landsvägslivet igen, speciellt när vardagen rullar på fortare än vad jag hinner med. Vardagsutmaningar är spännande det också men på sitt alldeles egna lilla vis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar