söndag 7 augusti 2016

Hur skapades möjligheten och vad har den kostat?

När jag lämnade Karlstad och åkte norrut insåg jag att min utmaning kommer att erbjuda många tillfällen till tvivel, dippar och dagar i deppträsket. En utmaning utan möjligheten till en liten kamp är kanske ingen utmaning eftersom kampen gör i sig utmaningen till just en utmaning, annars vore utmaningen för enkel och därav ingen utmaning. För att kunna skapa mig en möjlighet att resa norrut behövde jag sätta mig in i hur mycket pengar jag egentligen behövde för att förverkliga min utmaning. Förutom mina fasta utgifter i form av hyra, el, mobiltelefon, internet etc. behövde jag pengar till i princip mat, boende, kartor och andra attiraljer. Det som slutligen fick följa med på min resa har jag listat i nedanstående listor.
Kläder: 3´812:-
  • 2 par byxor - Ronhill Trackster
  • 1 par långkalsonger - gamla och slitna.
  • 2 par split shorts
  • 2 st tröjor - polyester
  • 1 st löparjacka - en gammal  och väl uttjänt sådan.
  • 1 st fiberpäls
  • 1 st långarmad bomullströja att sova i - en gammal sådan men ack så bekväm.
  • 1 st tunn mössa
  • 1 par tunna vantar
  • 3 par tjocka strumpor
  • 3 st trosor
  • 2 st sport bh
  • 1 st linne - gammalt och slitet
  • 1 st björnligan bomulls t-shirt - en gammal kompis
  • 1 st Kullamannen keps + 1 st Kullamannen t-shirt
  • 2 st snusnäsdukar - väl slitna men guld värda.
  • 1 st myggnät (otroligt värdefull när knotten i Värmland attackerar).
  • 2 par skor - Merrel (gula) och New Balance (vita)
Inhandlat ut med vägen: 369:-
  • 1 st regnställ
  • 5 par tunna strumpor
  • Sd - kort till kameran  
Attiraljer: 3´252:-
  • 5 st kartor 
  • 1 st mora kniv
  • 1 st billig enkel mobiltelefon
  • 1 st Canon kamera + SD - kort  
  • 1 st ficklampa - gammal och sliten
  • 1 st plastlåda/matlåda
  • 1 förpackning med 8 st spännband
  • Anteckningsbok + tre pennor
  • 3 st böcker att läsa vid tråkiga stunder i tältet

Göran  3´084:-
  • Babyjogger årsmodell okänd - (numera ovärderlig)
  • 3 st däck
  • 6 st slangar (varav tre är i reserv)
  • 1 st cykelpump
  • 1 st trippmätare
 Lånat:
  • 1 st Gore-Tex jacka - storlek för stor men mycket bekväm
  • 1 st 30+ år gammalt tält
  • 1 st liggunderlag
  • 2 st dunsovsäckar
Resor:   1´932:-
  • Buss - Karlstad - Västerås  - Uppsala
  • Tåg - Uppsala - Kiruna
  • Buss - Kiruna - Karesuando              
  • Postbuss - Karesuando - Kilpisjärvi  
Boende:  1´876:-
  • Dagnys stugor i Karesuando - 2 nätter
  • Värdshuset Haltinmaa i Kilpisjärvi - 1 natt
  • Sopperogården i Övre Soppero - 1 natt
  • En natt hos Viveca och Sven i Voxnabruk
  • 48 nätter i tält, lite var som helst där förmodligen ingen annan valt att tälta...
Jag lämnade Karlstad och åkte norrut med 4´266:- på mitt konto, under resans gång har jag fått mitt konto påfyllt med 5´295:-. Med andra ord har jag haft 9´561:- att spendera under min utmaning, en summa som utökats eftersom jag fått en del supportande slantar som stöd till min utmaning. Kaffeslantar och måltidslantar är sådant jag inte riktigt kunnat tacka nej till och som förgyllt mina kaffestunder och måltider. Utav dessa 9´561 kronorna som jag hade tillgång till har 1´876:- använts till boende i form av stuga eller vandrarhem.  

Totalt har min utmaning kostat mig 10´517:- i attiraljer och utrustning, vilket är ganska billigt med tanke på att jag kunnat låna en del attiraljer som annars kunde gjort det mycket dyrare för mig. Totalt har min utmaning kostat 13´492:- för resa, boende och mat i 55 dagar (inklusive resan norrut).

Den totala kostnaden har på så vis landat i 24´009 kronor, för sju veckors semester, fördelat på antalet dagar har utmaningen kostat mig ca 437:- om dagen. En summa som förmodligen är mycket möjligt att minska eftersom jag spenderat en hel del pengar på mat, dvs godis och läsk samt pizzor och dylikt. Att äta "ute" (på restaurang, pizzerior etc.) de dagar det är möjligt gör det hela lite dyrare men kompenseras av att jag ibland ätit smörgåsar fyra dagar i streck. Med tanke på att mitt genomförandet av En Svensk klassiker hamnade på en summa av ca 14´000 för fyra dagars utmaningar känns det bra att min utmaning inte blev så dyr trots allt. 24´009 kronor för den häftigaste utmaning jag upplevt känns väldigt billigt speciellt när jag fått uppleva mycket mer än vad jag tidigare kunnat ana. I och med dessa beräkningar skapas också möjligheter för en ny utmaning, en utmaning som förmodligen kräver mer av mig men mindre av plånboken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar