söndag 14 augusti 2016

Nya skor = nya möjligheter

Efter att ha varit i kontakt med en skotillverkare inser jag att det inte längre är möjligt för mig att inhandla de skor som jag verkligen skulle vilja prova. När utbudet för dammodeller endast infinns i färgen rosa tycker jag personligen att det inte längre är roligt att försöka inhandla nya skor. Men eftersom 200 mil tar ut sin rätt på skorna har jag ett stort behov av nya skor. Efter lite internet letande hittade jag samma modell som jag använt på min utmaning i New Balance skor, men dock med en diskretare nyansering. Med nya asfaltsskor öppnar sig nya möjligheter och därtill är förhoppningsvis höstens kommande transport bekymmer löst. Om jag återigen kan ha turen på min sida, dock är även de nya New Balance skorna aningen små framtill i skon vilket gör att jag återigen får ta ut innersulan. Därtill är jag konfunderad över om jag behöver göra ännu en operation skodon eller om det är något jag får avvakta med för att se om mina fötter vill anpassa sig denna gång.
 När det är mindre än 55 dagar kvar till Kullamannens Ultra 2016, börjar jag misstänka att det kan vara en god idé att börja leka lite i terräng igen. Inför förra årets Himmel, Hav och Helvete på 66+ km hade jag enbart lyckats få in 40 mil i löparskorna därtill mina första 200 mil någonsin. Det tog mig förvisso 12 h 21 minuter att genomföra ultran och i år hoppas jag kunna springa in lite fler mil innan och kanske på så vis putsa lite på tiden (om än väldigt lite). Efter utmaningen har det dock inte blivit mycket till löpning vilket beror till en stor del på att alla mina löparskor är utslitna. Mina tidigare terrängskor av märket Inov f-lite är sedan länge uttjänade och är lagade med sytråd cirka fyra gånger. Men efter att ha inhandlat ett nytt par terrängskor hoppas jag kunna utöka möjligheten till mer terränglöpning. Eftersom de terrängskor jag egentligen är intresserad av enbart infinner sig i färgen rosa hittade jag återigen ett par Inov, men denna gång ett par Inov 8. Vilket egentligen inte säger mig så mycket samt skapar det en oro eftersom jag misstänker att sulan med det grova mönstret inte riktigt är det jag letar efter. För grovt mönster på Kullaberg kan kanske skapa en del problem men även fördelar utifrån vad vädrets makter erbjuder den 5 november.
Med en ny nattvecka på intåg skapas möjligheterna att prova båda paren skor och förhoppningsvis få ihop fler kilometrar och mil inför kommande utmaning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar